انواع روشهای درمان آزواسپرمی غیر انسدادی

مردانی که اسپرمی در منی خود ندارند، به وضعیتی به نام آزواسپرمی مبتلا هستند. یک مرد به طور متوسط 100 تا 300 میلیون اسپرم در مایع منی خود دارد، اما اگر اسپرم وجود نداشته باشد، باردار شدن برای زوج ها دشوار می‌شود.
دو نوع آزواسپرمی وجود دارد: آزواسپرمی انسدادی (OA) آزواسپرمی غیر انسدادی (NOA)

آنچه در این مطلب میخوانید

آزواسپرمی غیر انسدادی چیست؟

آزواسپرمی غیر انسدادی (NOA) یک وضعیت پزشکی است که در آن مرد به دلیل ناتوانی در تولید اسپرم با مشکل نبود اسپرم در مایع منی خود مواجه می‌شود. این یکی از اشکال شدید ناباروری مردان است.

علائم آزواسپرمی غیر انسدادی

معمولاً تا زمانی که با عدم موفقیت در بچه دار شدن مواجه نشوید، متوجه آزواسپرمی غیر انسدادی نخواهید شد. برخی از افراد علائم مرتبط با علت اصلی را دارند. به عنوان مثال، ممکن است به دلیل عدم تعادل هورمونی یا ایجاد توده در بیضه ها در اثر عفونت، میل جنسی کم داشته باشید.

همچنین بخوانید : آزوسپرمی چیست؟

علل ابتلا به آزواسپرمی غیر انسدادی

آزواسپرمی غیر انسدادی را می توان به علل پیش بیضه و بیضه تقسیم کرد.

آزواسپرمی غیر انسدادی پیش بیضه

همه شرایط پیش از بیضه، هورمون‌ هایی را که یک مرد برای تولید طبیعی اسپرم نیاز دارد، مختل می‌کند. اگر مردی هر یک از این شرایط را داشته باشد، به این معنی است که او نمی تواند اسپرم سالم و طبیعی تولید کند. علل آزواسپرمی غیر انسدادی پیش بیضه عبارتند از:

این شرایط معمولاً از طریق داروهایی که از طریق خوراکی یا تزریقی مصرف می‌کنید قابل درمان هستند.

آزواسپرمی غیر انسدادی

آزواسپرمی غیر انسدادی بیضه

اگر آزواسپرمی غیر انسدادی بیضه دارید، به این معنی است که چیزی مانع از ایجاد اسپرم طبیعی در بیضه‌ های شما می‌ شود. موارد زیادی می توانند باعث آزواسپرمی غیر انسدادی بیضه شوند. این شرایط اکثر موارد آزواسپرمی غیر انسدادی را تشکیل می دهند:

امکان باروری در آزواسپرمی غیر انسدادی

مردان مبتلا به آزواسپرمی غیر انسدادی قادر به تولید اسپرم نیستند. بنابراین زن و شوهر نمی توانند به طور طبیعی باردار شوند. با این حال، پس از ترکیبی از درمان‌ های پزشکی و جراحی کافی، پزشکان می‌ توانند اسپرم‌های سالم را از بیضه بازیابی کنند و از آن‌ها برای بارور کردن تخمک از طریق درمان ICSI استفاده کنند.

نحوه تشخیص آزواسپرمی غیر انسدادی

در طول تشخیص، پزشک شما نوع آزواسپرمی را تعیین می کند:

به طور کلی، مرد برای باروری به تعداد اسپرم‌ های زیر نیاز دارد:

نمونه های اسپرم حداقل تحت یک آزمایش قرار می گیرند:
مرحله اول شامل یک تحلیل اساسی است؛ اگر اسپرمی پیدا نشود، نمونه‌ها را در یک سانتریفیوژ چرخانده شده تا یک پلیت غلیظ ایجاد شده و بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. تکنسین‌ های آزمایشگاهی به دنبال شواهدی از هرگونه اسپرم پنهان (کریپتو اسپرمی) خواهند بود.

آزواسپرمی در مقابل الیگواسپرمی

در طول تشخیص، ممکن است متوجه شوید که مقدار اسپرم غیرطبیعی کمی دارید (الیگواسپرمی)، به جای اینکه اصلاً اسپرم نداشته باشید. در این موارد، ممکن است در برنامه جراحی و پزشکی باروری مردان تحت درمان قرار بگیرید.
تشخیص شما همچنین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

روشهای درمان آزواسپرمی غیر انسدادی

صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث آزواسپرمی غیر انسدادی می شود، پروسه درمان شروع می‌شود. ابتدا درمان با تجزیه و تحلیل مایع منی و نمایه غدد درون ریز مردان (آزمایش خون) شروع می‌شود. سپس از یک یا چند درمان زیر استفاده می‌شود:
داروها: اگر میزان تستوسترون زیستی پایینی باشد، معمولا داروی کلومیفن سیترات یا کلومید تجویز می‌شود. پس از آنکه چهار ماه این دارو مصرف شود و یک آزمایش مایع منی دیگر را تکرار خواهد شد. از هر نه مرد یک نفر پس از مصرف دارو برای بازگرداندن تستوسترون خود به محدوده طبیعی، اسپرم را به مایع منی بازمی‌ گرداند. اسپرم برخی از مردان پس از مصرف دارو به مایع منی باز نمی گردد.
تستوسترون زیستی با تستوسترون کل که بسیاری از آزمایشگاه ها بررسی می کنند متفاوت است.

عمل جراحی در آزواسپرمی غیر انسدادی

واریکوسلکتومی

برخی از مردان ممکن است واریکوسل، رگ‌ های بزرگ و گشاد شده روی کیسه بیضه داشته باشند که می‌تواند مانع از تولید اسپرم شود. در طی یک واریکوسلکتومی میکروسکوپی، از یک میکروسکوپ عامل برای شناسایی و بستن وریدهای متخلف استفاده می‌شود و در عین حال ساختارهای مهم اطراف را حفظ خواهد شد (به عنوان مثال، شریان‌ها، مجرای دفران، کانال‌های لنفاوی). تا 40 درصد از مردان با این روش می بینند که اسپرم به مایع منی خود باز می گردد. کسانی که ناموفق هستند ممکن است استخراج اسپرم را امتحان کنند. واریکوسلکتومی می تواند به کاهش وریدهای واریسی متورم با بسته شدن وریدهای آسیب دیده و تغییر مسیر جریان خون از طریق وریدهای سالم کمک کند، اما به طور کلی برای موارد شدید استفاده می شود.

استخراج اسپرم بیضه با میکروسرجری

عوارض آزواسپرمی غیر انسدادی

از مهمترین عوارض این بیماری در مردان ناتوانایی در باروری تخمک زنان یا همان نازایی است. مردانی که به عارضه آزواسپرمی غیر انسدادی مبتلا هستند، به دلیل نداشتن اسپرم نمی توانند عملیات باروری سلول های جنسی را انجام دهند. بنابراین در حال حاضر یکی از مهم ترین علل نازایی در مردان، عدم وجود اسپرم یا اسپرم صفر است.

هزینه عمل آزواسپرمی غیر انسدادی

هزینه آزواسپرمی برای کل پروسه درمان متغیر بوده و همچنین هزینه درمان بستگی به علت آزواسپرمی دارد. در صورتی که نیاز به استخراج اسپرم از بیضه وجود داشته باشد، به هزینه درمان آزواسپرمی غیر انسدادی اضافه می‌شود.

دکتر عنایت الله ایزدی در اصفهان متخصص اورولوژی ، تشخیص و درمان ناباروری مردان اعمالی نظیر بارداری با اسپرم اهدایی ، IUI ، فریز اسپرم را با درصد موفقیت بالا و تجربه چندین سال رضایت مندی بیمارانشان انجام می دهند .


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

سندروم کلاین فلتر مردانی با کروموزوم ایکس اضافهسندروم کلاین فلتر مردانی با کروموزوم ایکس اضافه

سندرم کلاین فلتر یکی از شایع‌ ترین اختلال کروموزومی و ژنتیکی در مردان می باشد که منجر به صفر شدن اسپرم‌ ها می‌ گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

آیا استرس و اضطراب باعث ناباروری مردان می شودآیا استرس و اضطراب باعث ناباروری مردان می شود

تاثیر استرس بر فرآیند باروری در مردان ، رقابت هورمون کورتیزول با هورمون های تستسترون ، استروژن ، و پروژسترون همان هورمون اصلی تولید مثل مرد می باشد . ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24

آیا شیمی درمانی و سرطان باعث ناباروری مردان میشودآیا شیمی درمانی و سرطان باعث ناباروری مردان میشود

سرطان با ناباروری مردان ، ارتباط مستقیم دارد ، و با عملکرد دستگاه تناسلی و مواردی که در این مقاله به آن اشاره شده است بستگی دارد . ...

تاریخ انتشار : 1403-01-19