عمل پانکچر یا تخمک کشی برای چه افرادی انجام می شود؟

ناباروری یکی از دغدغه های زوجهایی می باشد که پس از تلاش های مکرر شکست خورده اند . درگذشته ناباروری زوجین می توانست بدون تشخیص و درمان باقی بماند و هیچ راهی برای آن پیدا نمی شد . اما خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم پزشکی روش های بسیاری برای درمان ناباروری ارائه شده است .
IVF یکی از راه های درمانی نوینِ ناباروری می باشد . یکی از مهم ترین اقداماتی که پزشک ناباروری برای IVF انجام می دهد ، عمل پانکچر یا به عبارت دیگر تخمک کشی است که تخمکها ( فولیکولها ) از تخمدانهای زن کشیده می شود .
جهت اطمینان از برداشتن تخمک‌ های سالم و کامل ، قبل از این عمل تحریک توسط داروهای هورمونی لازم می‌باشد. در این روش بعد از مصرف آمپولهای محرک تخمدان ، تعداد زیادی فولیکول که بستگی به ذخیره تخمدان دارد ، رشد کرده و وقتی به سایز مناسب رسیدند ، با تزریق امپول HCG اماده تخمک گیری می شوند .

آنچه در این مطلب میخوانید

تخمک کشی چیست؟

تخمک کشی یا پانکچر عملی است که بدون برش و بدون بخیه است و از راه واژن تخمک ها را از تخمدان خانم خارج می کنند.

هدف از تخمک کشی چیست؟

هدف از انجام تخمک کشی، درمان ناباروری می باشد. همانطور که پیش تر گفته شد قبل از عمل پانکچر از آمپول های خاصی استفاده می شود تا تعداد زیادی فولیکول رشد نماید و وقتی که این فولیکول ها به به سایز مناسب میرسند با تزریق کردن آمپول HCG این فولیکول‌ها آماده تخمک گیری می گردند. عمل پانکچر یک مرحله از درمان ناباروری به روش IVF می باشد که زیر بیهوشی سبک انجام می شود .

کاندیدای عمل پانکچر یا تخمک کشی

تخمک کشی چیست

تخمک کشی چطور انجام می شود؟

در این مرحله پزشک ابتدا با تجویز داروهایی تخمدان زن را تحریک می نماید تا شروع به تخمگ گذاری نماید، سپس در همین مرحله وضعیت سلامتی زن بررسی می شود. در این بررسی وضعیت فولیکول‌ های تخمدان و رحم ، بوسیله سونوگرافی و آزمایش خون انجام می شود. پس از تحریک تخمدان با HCG ، و گذشت زمانی حدود 36 ساعت، بهترین زمان برای جمع آوری تخمک ها می باشد.
با استفاده از دستگاه سونو گرافی، سوزن مخصوص را از مسیر واژن به تخمدان ها می رسانند، سپس تخمک ها را جمع آوری می نمایند. و پس از ارزیابی اینکه از لحاظ بلوغ در چه مرحله ای می باشند. در صورت تایید وضعیت مناسب برای لقاح در آزمایشگاه نگه دای می شوند.
پس از اتمام روند تخمک کشی با سوزن مخصوص اینکار، پزشک دیواره واژن و تخمدان های را معاینه می کند. این نواحی ممکن است کمی خونریزی کند که اقدام لازم برای جلوگیری از ادامۀ خونریزی انجام می شود .

آیا تخمک کشی درد دارد؟

در انجام این عمل بیمار تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی سبک قرار می گیرد ، بنابراین در طول عمل چیزی احساس نخواهد کرد.
به این صورت که متخصص بیهوشی از بیهوشی مبتنی بر پروپوفول استفاده می کند ( بیهوشی عمومی نیست بلکه یک داروی آرام بخش داخل وریدی است ) تا اطمینان حاصل کند که در طی فرآیند بازیابی تخمک بیمار احساس درد و ناراحتی ندارد.

تخمک کشی چقدر طول میکشد؟

تخمک کشی معمولا بین 15 تا 30 دقیقه طول می کشد.

عوارض تخمک کشی چیست؟

بعد از انجام تخمک کشی معمولا عارضه خاصی رخ نمی دهد اما گاهی کمی خونریزی از عروق ریز تخمدان وجود دارد که آن هم جذب می شود . در صورت وجود درد، مصرف مسکن ساده با تجویز پزشک متخصص نازایی بلا مانع می باشد. در صورت بروزسندرم تحریک بیش از حد تخمدان ( OHSS ) ممکن است تجمع مایع در لگن ایجاد شود که با یکسری اقدامات خاص جذب می شود. عمل پانکچر و تخلیه فولیکولها ، به کاهش عوارض و پیشگیری از ایجاد کیست در این موارد بسیار کمک میکند

فریز کردن تخمک بعد از عمل پانکچر

در واقع، معمولاً 80 درصد از تخمک‌های دریافت ‌شده طی فرایند تخمک ‌کشی بسیار باکیفیت، طبیعی، بالغ و مناسب انجماد هستند؛ و بلافاصله و طی حداکثر 24 ساعت در آزمایشگاه منجمد می‌شوند تا در صورت تمایل زوج برای بارداری‌ های بعد، بدون نیاز به انجام مجدد عمل پانکچر مورد استفاده قرار گیرند.

دکتر عنایت الله ایزدی در اصفهان متخصص اورولوژی ، تشخیص و درمان ناباروری مردان اعمالی نظیر بارداری با اسپرم اهدایی ، IUI ، فریز اسپرم را با درصد موفقیت بالا و تجربه چندین سال رضایت مندی بیمارانشان انجام می دهند .


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

سندروم کلاین فلتر مردانی با کروموزوم ایکس اضافهسندروم کلاین فلتر مردانی با کروموزوم ایکس اضافه

سندرم کلاین فلتر یکی از شایع‌ ترین اختلال کروموزومی و ژنتیکی در مردان می باشد که منجر به صفر شدن اسپرم‌ ها می‌ گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

آیا استرس و اضطراب باعث ناباروری مردان می شودآیا استرس و اضطراب باعث ناباروری مردان می شود

تاثیر استرس بر فرآیند باروری در مردان ، رقابت هورمون کورتیزول با هورمون های تستسترون ، استروژن ، و پروژسترون همان هورمون اصلی تولید مثل مرد می باشد . ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24

آیا شیمی درمانی و سرطان باعث ناباروری مردان میشودآیا شیمی درمانی و سرطان باعث ناباروری مردان میشود

سرطان با ناباروری مردان ، ارتباط مستقیم دارد ، و با عملکرد دستگاه تناسلی و مواردی که در این مقاله به آن اشاره شده است بستگی دارد . ...

تاریخ انتشار : 1403-01-19