مراقبتهای بعد از IUI

آنچه در این مطلب میخوانید

مراقبتهای بعد ازIUI

1- رژیم غذائی مناسب

مصرف سبزیجات ، میوه جات و غذاهای تازه مفید است . از مصرف فست فود والکل و غذاهای نفّاخ و زعفران باید خوداری کرد . مصرف چای و قهوه هم باید محدود باشد .اگر چای می خورید کمرنگ وتازه دم وبه میزان کم باشد .

انجام ورزشهای سبک

2- حفظ کردن وزن مناسب

اگر به تغذیه خود بیش از اندازه برسید و استراحت کنید ، وزنتان بالا می رود و نتیجۀ عکس می گیرید .
میزان فعالیت و تغذیه طوری باید باشد که وزنتان اضافه نشود . همانطور که چاقی مضّر است لاغری بیش از حد هم میتواند مشکل ساز شود . چنانچه بیش از حّد لاغر هستید مجاز هستید که بیشتر از حد معقول غذا بخورید .

3- دوری از استرس و اضطراب

از رویدادهای تنش زا و تماس با افرادیکه احتمال ایجاد استرس را محتمل می دانید خودداری کنید .
در اینجا شوهر نیز وظیفه دارد که روابط را طوری تنظیم کند که استرس و اضطرابی به خانم وارد نیاید . خود همسر نیز بعد ازIUI و در دوران بارداری باید هوای خانمش را داشته باشد .

میزان استراحت چقدر باید باشد ؟ انجام کارهای منزل و کارهای اداری و دفتری کاملا بدون اشکال است . اگر درد یا لکه بینی دارید استراحت کنید .

4- تماس با موبایل و کامپیوتر

چنانچه کار ضروری دارید بمدت محدود می توانید از موبایل و کامپیوتر استفاده کنید ، ولی از تماسهای طولانی و غیر ضروری خوداری کنید .
چنانچه کارمندی هستید که ناچارید باکامپیوترکار کنید پس از مثبت شدن تست حاملگی از حداکثر مرخصی استحقاقی خود استفاده کنید ، قبل از مثبت شدن تست لازم نیست مرخصی گرفته شود .

مقاربت بعد از IUI

نزدیکی در ساعات اولیه ی بعد از IUI با اسپرم اهدایی ، شانس حامله شدن را گاهی اوقات زیادتر می کند . روزهای بعد نیز مقاربت اشکالی ندارد .

تماس با آلاینده ها : از تماس با مواد شیمیائی از قبیل حشره کشها ، صنایع رنگ و نقاشی و سر وکار داشتن با سرب و کامیوم و جیوه که مضّر است خودداری کنید .
سعی کنید تا جائیکه ممکن است به دور از دود اتومبیلها باشید . اطلاع داشته باشید که تنفس دود اتومبیلهای گازوئیل سوز ایران ، بسیار بدتر و مضّر تر از دود اتومبیلهای بنزینی است .

میزان احتمال بارداری بعد از IUI

احتمال حاملگی بعد از IUI بستگی به چند عامل دارد واز 5 تا 25 در صد می باشد .
اگر سن شما کمتر از 30 سال است و هیچ مشکلی ندارید و اسپرمی قوی و سالم ، بموقع تلقیح شده باشد و دستورات پزشک را هم درست اجرا کرده باشید احتمال بارداری شما حدود 30 درصد است .
اگر سن شما بیش از 40 و کمتر از 45 سال باشد و بیماری واضحی از قبیل آندومتریوز ، چاقی مفرط و... هم ندارید ، احتمال موفقیت حدود 5% است ، وبنابرین باید آمادگی انجام چندین بار IUI را داشته باشید .یا شاید بهتر باشد بجای IVF ، IUI شوید .
.در سنین 30 تا 40 سال احتمال حاملگی 10 تا 20 درصد است . هر چه شرایط شما بهتر باشد و سن شما کمتر باشد میزان موفقیت به 20% نزدیکتر می شود .

مصرف داروهای بعد از IUI

داروها را طبق نظر پزشک مصرف کنید تا احتمال بارداری بیشتر شود . این داروها معمولا مقادیری مولتی ویتامین و پروژسترون و شاید مکملهای دیگر باشد .
اگر اختلال هورمونی مثل کم کاری تیروئید دارید دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید چون اختلال در کار تیروئید بشدت میزان موفقیت باردار شدن را پائین می آورد .

علائم و عوارض جزئی بعد از IUI

دلدرد یا کمردرد قابل تحمل ، لکه بینی ، وجود ترشح آبکی یا ژله ای طبیعی می تواند قلمداد گردد . علت درد می تواند بخاطر مصرف دارو ( کلومیفن یا پروژسترون ) و احیانا تشکیل کیست تخمدان باشد . پیدایش چنین علائمی نباید با عث نگرانیتان شود .

علائم هشدار دهندۀ بعد از IUI

اگر یک یا چند تا از این علائم را پیدا کردید به آن اهمیت داده و با پزشکتان تماس بگیرید . تهوع شدید یا استفراغ ، سرگیجۀ شدید مداوم ، گرفتگی و درد شدید عضلانی ، دلدرد شدید ، ورم کردن شکم ، خونریزی واژینال قرمز رنگ در حد پریود .
این علائم می تواند نشانۀ حاملگی خارج از رحم یا آب آوردن شکم ( تحریک بیش از حد تخمدان ) باشد .

آزمایش حاملگی بعد از IUI

اگر دو روز پریودتان به تعویق افتاد ویا بیش از 15 روز از تلقیح گذشت و پریود نشدید بهتر است با آزمایش خون پی ببرید که باردار شده اید یا خیر .
برای انجام آزمایش لازم نیست به پزشک مراجعه کنید تا درخواست آزمایش نوشته شود ، بلکه می توانید مستقیما به آزمایشگاه مراجعه کنید و بگوئید ، می خواهم خون مرا از نظر حاملگی آزمایش کنید ، هزینۀ آنرا هم آزاد پرداخت می کنم .
آزمایش ادرار (با تست حاملگی که در داروخانه ها موجود است ) هم بارداری را نشان می دهد منتها چند روز دیرتر ، بعبارت دیگر لازم است 5-7 روز تاخیر در پریود داشته باشید تا تست ادرار ، بارداری را نشان بدهد .

احتمال سقط بعد از IUI

بارداری چه بصورت طبیعی باشد و چه بدنبال تلقیح ( IUI یا IVF) باشد ممکن است سقط شود .
اکثر موارد علت سقط را نمی توان مشخص کرد . اکثریت سقطها قبل از هفتۀ 12 بارداری رخ می دهد . شیوع سقط 20-40 درصد می باشد .
چنانچه حاملگی شما با سقط همراه شد ، کمی گریه کنید طوری نیست ولی داد و فغان راه نیندازید . فکر نکنید دنیا به آخر رسیده ، سه ماه بعد از سقط می توانید مراجعه کنید تا مجددا رایگان IUI با اسپرم اهدایی را تکرار کنم .

ما پزشکان نهایت تلاش خود را می کنیم که همۀ شما صاحب فرزندی سالم ، زیبا و با هوش شوید .

دکتر عنایت الله ایزدی در اصفهان متخصص اورولوژی ، تشخیص و درمان ناباروری مردان اعمالی نظیر بارداری با اسپرم اهدایی ، IUI با اسپرم شوهر، فریز اسپرم را با درصد موفقیت بالا و تجربه چندین سال رضایت مندی بیمارانشان انجام می دهند .


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345نظرات کاربران درباره این مطلب :ستاره [ 1403-04-20 ]

سلام آقای دکتر ، من با تزریق سوم باردار شدم. خدا خیرتون بده که منو به آرزوم رسوندید . از خدا برای شما سلامتی میخوام که بتونید زوجهای بیشتری را به آرزوشون برسونید . سپاس ... تلفن : 09106506993

فاطمه [ 1402-12-29 ]

با سلام واحترام به آقای دکتر وکادر محترمشان : من با باردوم تزریق تستم مثبت شد . از خداوند متعال خیلی سپاسگزارم . بعد هم از زحمات فراوان آقای دکتر ممنونم ...

فاطمه از مازندران [ 1402-06-30 ]

سلام خدمت آقای دکتر و همسر مهربونشون : من دو ماه قبل یعنی سوم مرداد تزریق انجام دادم و الان 10 هفته باردارم . ضمن تشکر از پرسنل خوب مطب ، از اهداکننده ی اسپرم که نمی شناسمش هم تشکر میکنم که این کار خیر را انجام میده . از ته دل دعا میکنم که بقیه نیز مثل من زود باردار شوند .

منتظرمعجزه [ 1402-05-28 ]

اقای دکتربعداز ای یو ای میشه سوارموتورشد ؟ مسافرت رفت ؟ پله بالا وپایین رفت ؟ من ۵بار آی یو آی کردم منفی شدم .هرسری هم خیلی مراقبت کرده ام اما بی فایده بوده . واقعاخسته ام ، هرباربا امید میام وناامید میشم . جواب : مقاله را دو باره مطالعه کن .توکلت بخدا باشه و با پشتکار ادامه بده . بعضی خانمها دیر تر باردار می شوند . مطلب تقویت تخمدانها را هم مطالعه کن و اجرا کن .

نگین [ 1402-05-28 ]

باسلام خدمت دکتر عزیز. بنده ای یو ا کردم به امید خدا جواب آزمایش مثبت شد و من واقعا تشکر می کنم خدا خیرتون بده سایه تون مستدام

افسانه [ 1402-05-23 ]

سلام به آقای دکتر وپرسنل خوب وخوش اخلاق مطب : من بعد از ده سال نا امیدی در سال 1400 با مراجعه به مطب شما و انجام درمان مناسبی که شما انجام دادید و اجرای دستورات مراقبتهای بعد از آی یو آی به آرزو م رسیدم . حالا هر موقع بچه مون را می بینم کیف میکنم و دعا گوی شما هستم . خیلی ممنونم از تون ، و از خدا میخوام که همیشه سالم و موفق باشید . لیلا

زینب [ 1402-05-21 ]

سلام خدمت آقای دکتر ایزدی وپرنسل زحمت کشتون : من برای بچه دوم اومدم و با دوبار تزریق به لطف خدا وکمک شما الان باردارم . فکر میکنم که علت زود باردار شدن من این بوده که دستوراتی که نوشته بودید از جمله مراقبتهای بعد از آی یو آی را خوب اجرا کردم . خدا شما ر احفظ کنه که به فکر مشکل امثال ما هستید . خدا 120 سال عمر باعزت بهتون بده که اینقدر زندگی مارا شیرین کردید .

افسانه [ 1402-04-20 ]

سلام و تشکر بی کران از زحمات آقای دکتر و پرسنل خوش برخوردشون ، من با نا امیدی کامل اومدم مطب که اخرین شانسمو امتحان کنم . هشت سال انتظار با مراجعه به بهترین مراکز ناباروری کل کشور ، فقط ۴ بار مرکز ناباروری اصفهان انتقال انجام دادم ونتیجه نگرفتم . توی مطب دکتر ایزدی هم ۵ بار انتقال دادم تا اینکه دفعه ششم که با ناامیدی انتقال اسپرم انجام دادم ، در کمال تعجب باردار شدم . و الان تو هفته ی دهم بارداریم و خوشحال ترینم . بسیار سپاسگزارم .

مرضیه [ 1402-04-02 ]

سلام خدمت آقای دکتر عزیز و خانم گلشون و پرسنل خوب مطب : من هم به لطف خدا باردار شدم . بعد از پنج سال نازائی با تزریق چهارم باردار شدم . با لطف خدا و دستان پر مهر شما این دفعه نتیجۀ آزمایشم مثبت شد . بسیار سپاسگزارم ، در پناه حق باشید .

هاجر [ 1402-02-17 ]

سلام آقای دکتر مطلب مراقبت بعد از بارداری را خواندم . تشکر میکنم که بعد از حاملگی هم ما بفکر جنین داخل شکممان هستید . من با اسپرم اهدایی و تزریق پنجم که موفقیت آمیز بودباردار شدم . ممنون از زحمات شما و پرنسل گرامیتون ، آرزوی عمری جاویدان از خداوند متعال برای شما دارم .

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

تعیین جنسیت با روش IVF چیست و چگونه انجام می شود؟تعیین جنسیت با روش IVF چیست و چگونه انجام می شود؟

تعیین جنسیت به روش IVF (لقاح خارج رحمی) یکی از درمان‌ های نازایی و کنترل زاد و و لد است و به والدین امکان انتخاب جنسیت جنین خود را می دهد . ...

تاریخ انتشار : 1403-06-05

تاثیرات سرطان بیضه بر باروری مردان چیست؟تاثیرات سرطان بیضه بر باروری مردان چیست؟

درمان‌ های سرطان بیضه، از جمله جراحی، شیمی‌ درمانی و پرتو‌درمان ، به دلیل تاثیر بر هورمون‌ ها و ساختار بیضه‌ ها می تواند موجب کاهش کیفیت اسپرم شود ...

تاریخ انتشار : 1403-05-31

همه چیز درباره فریز تخمک : مزایا ، عوارض و فرایند انجام آنهمه چیز درباره فریز تخمک : مزایا ، عوارض و فرایند انجام آن

فریز تخمک یا انجماد تخمک ، روشی برای حفظ باروری است که به زنان امکان می‌ دهد تخمک ‌های خود را در دوره ای از زندگی که کیفیت خوبی دارد ذخیره کنند ...

تاریخ انتشار : 1403-05-28