همه چیز درباره ناباروری زنان

ناباروری زنان می‌تواند ناشی از عوامل متعددی مانند اختلالات هورمونی، انسداد لوله‌های فالوپ، مشکلات تخمک ‌گذاری، بیماری‌های تناسلی و عوامل ژنتیکی باشد. علاوه بر این، سبک زندگی، سن، وزن بدن و استرس نیز می‌توانند در بروز ناباروری نقش داشته باشند. تشخیص صحیح و به ‌موقع ناباروری از طریق آزمایش‌های پزشکی و روش‌های تصویربرداری، و سپس انتخاب روش‌های مناسب درمانی از جمله دارودرمانی، جراحی، و تکنیک‌های کمک‌باروری (ART) می‌تواند به بسیاری از زنان کمک کند تا بر این مشکل غلبه کنند. در این راستا، اهمیت حمایت‌های روانی و مشاوره‌ای نیز نباید نادیده گرفته شود، چرا که ناباروری می‌تواند تأثیرات عمیقی بر سلامت روانی و کیفیت زندگی زنان داشته باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل ناباروری در زنان

نقش سبک زندگی در ناباروری زنان

سبک زندگی همواره تأثیر بالقوه‌ای بر سلامت زنان دارد. عوامل متعددی از جمله مصرف دخانیات و الکل، اصافه وزن و بی تحرکی، کمبود وزن، مصرف داروهای خاص می‌تواند این سلامتی را تهدید نموده و باعث بروز آسیبهای جدی در افراد از جمله ناباروری گردد.

نقش ژنتیک بر ناباروری زنان

یکی از علل مهم ناباروری در زنان نقایص ژنتیکی می‌باشد. ناهنجاری‌های ژنتیکی می‌تواند احتمال لقاح و بارداری را کاهش دهد. این نقایص می‌تواند شامل تغییرات کروموزومی مانند ناهنجاری‌های ساختاری نامتوازن کروموزومی و تغییرات در یک ژن خاص باشد.

نقش سن در ناباروری زنان

سن موثرترین عامل بر باروری خانم‌هاست. باروری از آغاز 30 سالگی کاهش پیدا می‌کند و پس از 35 سالگی شانس بارداری به شدت کاهش پیدا می‌کند.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) و ناباروری

تخمدان پلی کیستیک (PCOS) اختلال هورمونی شایعی است که برخی از بانوان به آن مبتلا هستند. یکی از نتایج حاصل از عدم درمان این مشکل ، اختلال در باروری یا به اصلاح نازایی و ناباروری، می باشد.

تأثیر وزن بدن بر ناباروری زنان

اضافه وزن و کمبود وزن هر دو می‌تواند نقش مهمی در قدرت باروری زنان داشته باشد. تقریباً 12 درصد از دلایل تمام ناباروری‌ها کمبود وزن یا اضافه وزن است.

اختلالات تخمک ‌گذاری و ناباروری

عدم تخمک گذاری مزمن یکی از علل شایع ناباروری است. علاوه بر تغییر دوره‌های قاعدگی و ناباروری، عدم تخمک گذاری مزمن می‌تواند باعث تشدید سایر مشکلات طولانی مدت مانند هایپرآندروژنیسم یا استئوپنی شود.

تشخیص ناباروری زنان

ناباروری زنان

روش ‌های درمان ناباروری زنان

روش‌های جراحی برای درمان ناباروری

لاپاراسکوپی یک روش جراحی ساده و کمتر تهاجمی برای درمان ناباروری است که در آن با ایجاد یک یا چند برش کوچک روی شکم و وارد کردن یک ابزار به نام لاپاراسکوپ که دارای چراغ و دوربین است، اندام‌های داخل حفرۀ شکم و لگن بررسی می‌شود. از لاپاراسکوپی می‌توان برای کشف و درمان عارضه‌هایی نظیر کیست، چسبندگی ، فیبروم ، آندومتریوز و عفونت استفاده کرد . همچنین پزشک هنگام عمل لاپاراسکوپی می‌تواند در صورت نیاز، مشکل را درمان یا بافت‌های غیرعادی مورد نظر را از بدن خارج کند.

دارودرمانی در ناباروری زنان

داروهای باروری اصلی ‌ترین درمان برای زنانی است که اختلالات تخمک ‌گذاری دارند. برخی از این داروها خوراکی و برخی تزریقی است. این داروها با آزاد کردن هورمون‌ موجب می شوند که تخمک ‌گذاری شروع یا منظم شود . استفاده از داروهای تحریک تخمک‌ گذاری در کنار روش‌های درمان کمک ‌باروری ، شانس بارداری را در زنان افزایش می‌دهد.

درباره ناباروی زنان

روش‌های نوین در درمان ناباروری زنان

تلقیح داخل رحمی (IUI) و ناباروری زنان

تلقیح داخل رحمی (IUI) به معنی تزریق اسپرم شسته شده به درون حفره‌ رحم بوده و یکی از روش‌های کمک باروری است. این فرآیند موجب افزایش احتمال تماس تخمک با اسپرم در محیط رحم شده و شانس وقوع بارداری را افزایش می‌دهد.

لقاح آزمایشگاهی (IVF) و ناباروری زنان

لقاح آزمایشگاهی (IVF) نوعی فناوری کمک باروری (ART) است. این شامل کشیدن تخمک از تخمدان های زن و بارور کردن آنها با اسپرم است. این تخمک بارور شده به عنوان جنین شناخته می شود. سپس جنین را می توان برای نگهداری منجمد کرد یا به رحم زن منتقل کرد.

تکنیک‌های کمک ‌باروری (ART)

تکنیک های کمک باروی یا ART به مجموعه‌ای از روش‌های درمانی ناباروری می‌گویند که در آن لقاح تخمک و اسپرم، خارج از رحم و در آزمایشگاه توسط متخصص انجام می‌شود و تخمک بارورشده به بدن مادر منتقل خواهد شد.

تأثیر ناباروری بر سلامت روانی زنان

استرس, ناامیدی و احساس شرم از ناباروری می تواند برای سلامت روحی زوجین و همچنین رابطۀ بین زن و شوهر دردناک و مخرب باشد. به هر حال با تجزیه و تحلیل انگیزۀ بچه دارشدن ، میتوان به راهکارهای مقابله با مشکلات روانی ناشی از ناباروری رسید. ناباروری مثل دیگر مشکلات زندگی , صرفا یک واقعه است که باید به کمک علم پزشکی ، عاقلانه آنرا مدیریت و درمان کرد .

بیشتر بخوانید : جنین اهدایی

پیشگیری از ناباروری زنان

چندین اقدام وجود دارد که زنان می‌توانند برای کاهش احتمال ناباروری انجام دهند:

نقش عوامل مختلف بر ناباروری

تاثیر آندومتریوز بر ناباروری زنان

بیماری اندومتریوز با ایجاد نقاط التهابی در لگن و تمام سیستم تولید مثل از جمله تخمدان و لوله ها، باعث چسندگی داخل حفره لگن می شود. در مواردی شدت این چسبندگی به حدی است که باعث کاهش حرکت لوله ها ، انسداد لوله های فالوپ و حتی هیدروسالپنکس می شود. همچنین به مرور زمان با کاهش کیفیت تخمک و کاهش ذخیره تخمدان باعث تاخیر در باروری و کاهش موفقیت درمانهای کمک باروری حتی در سنین پایین خواهد شد .

انسداد لوله‌های فالوپ و ناباروری زنان

انسداد لوله های فالوپ یکی از دلایل عمده ناباروری است. اسپرم و تخمک برای لقاح باید در لوله رحمی بهم برسند ، لوله مسدود شده از تماس آنها جلوگیری میکند و در نهایت باعث مشکل در باروری می شود.

نقش استرس و عوامل روانی در ناباروری زنان

استرس یکی از عوامل خطرساز برای سلامتی می باشد. چرا که باعث اختلال خواب ،ایجاد مشکل در روابط بین فردی و اجتماعی ،اختلال در زندگی مشترک و روابط جنسی و در کل کاهش کیفیت زندگی میشود. که در نتیجه افرادی که دچار این مشکلات و در محیطهای پر استرس هستند بیشتر دچار ناباروری میگردند.

استفاده از داروها و ناباروری زنان

بسیاری از خانم‌ها و آقایانی که از قرص‌ها و داروهای مختلف استفاده می‌کنند، از این موضوع غافل هستند که این قرصها می‌تواند بر روی قدرت باروری تاثیرات مخرّبی بگذارند. زمانی که شما از مکمل‌های بدنسازی مختلف استفاده می‌کنید ، ممکن است سطح هورمون‌های باروری کاهش پیدا کند و رفته رفته روند باروری در بدن متوقف شود.

ناباروری زنان و مشکلات سیستم ایمنی

یکی از علل ناباروری و سقط مکرر ، عوامل مربوط به سیستم ایمنی می باشد. جنین از ترکیب تخمک زن و اسپرم مرد بوجود می آید و بنابراین نیمی از جنین متعلق به پدر است که برای بدن مادر غریبه و نا آشنا محسوب شده و ممکن است سیستم ایمنی بدن مادر به آن واکنش نشان ‌دهد. اگر سیستم ایمنی بدن مادر به هر دلیل نتواند خود را با جنین تطبیق دهد ، آن را پس می زند .که منجر به ناباروری و سقط جنین می شود.

نقش تغذیه در بهبود ناباروری زنان

ناباروی هم مانند بسیاری از مشکلات با سبک زندگی و تغذیه ارتباط مستقیم دارد. سر دسته عوامل مربوط به سبک زندگی که در باروری موثر هستند اضافه وزن و چاقی می‌باشد. مصرف مواد غذایی فرآوری شده یکی از دلایل افزایش وزن و ناباروری می باشد.

نتیجه گیری

در پایان، ناباروری زنان یک چالش پیچیده و چند بعدی است که نیازمند رویکردهای چندگانه و هم‌افزایی است. تشخیص به‌ موقع و درمان‌ های موثر، همراه با حمایت‌ های روانی و اجتماعی، می ‌تواند به بهبود کیفیت زندگی زنان مبتلا به ناباروری کمک کند. با افزایش آگاهی و پژوهش‌های بیشتر، امید می‌ رود راهکارهای نوینی برای مدیریت و درمان این مشکل ارائه شود.

همچنین بخوانید : کم کاری تیروئید و نازایی


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

حاملگی مولار چیست چه علائمی دارد و راههای درمان آن کدام است؟حاملگی مولار چیست چه علائمی دارد و راههای درمان آن کدام است؟

حاملگی مولار از نادرترین انواع بارداری‌ های غیرطبیعی است که به دلیل ناهنجاری‌ های ژنتیکی در شکل‌ گیری جنین رخ می‌ دهد. که به بچه خوره نیز معروف است . ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16

تعیین جنسیت با روش IVF چیست و چگونه انجام می شود؟تعیین جنسیت با روش IVF چیست و چگونه انجام می شود؟

تعیین جنسیت به روش IVF (لقاح خارج رحمی) یکی از درمان‌ های نازایی و کنترل زاد و و لد است و به والدین امکان انتخاب جنسیت جنین خود را می دهد . ...

تاریخ انتشار : 1403-06-05

تاثیرات سرطان بیضه بر باروری مردان چیست؟تاثیرات سرطان بیضه بر باروری مردان چیست؟

درمان‌ های سرطان بیضه، از جمله جراحی، شیمی‌ درمانی و پرتو‌درمان ، به دلیل تاثیر بر هورمون‌ ها و ساختار بیضه‌ ها می تواند موجب کاهش کیفیت اسپرم شود ...

تاریخ انتشار : 1403-05-31