درمان ناباروری با میکرواینجکشن

در حال حاضر روش‌های موثری برای درمان ناباروری وجود دارند و این موضوع امیدی را در دل زوج‌ های نابارور روشن کرده است. یکی از پیشرفته‌ ترین نوع این روش‌ ها، میکرواینجکشن نام دارد. این روش به زوج‌هایی که با مشکل تخمک و اسپرم مواجه هستند، پیشنهاد می‌شود. طی این روش، یک اسپرم به درون تخمک تزریق می‌ گردد. انجام این امر برای افزایش شانس لقاح صورت می‌ پذیرد.
میکرواینجکشن به سبب سرعت و دقت بالایی که دارد، به عنوان یکی از روش‌های موفق برای باروری به شمار می‌ رود. با این روش، شانس بارداری در زوج‌های نابارور افزایش پیدا می‌کند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا در مورد درمان ناباروری با میکرواینجکشن، بیشتر برای شما بگوییم.

آنچه در این مطلب میخوانید

میکرواینجکشن چیست؟

با پیشرفت‌های علم پزشکی، شاهد ابداع روش‌های جدیدی برای درمان ناباروی هستیم. حال دیگر تجربه حس پدر و مادری برای زوج‌های نابارور، یک رویا و آرزو نیست. یکی از این روش‌ها که به لطف علم پزشکی ابداع شده است، میکرواینجکشن نام دارد. برای انجام چنین درمانی، اسپرم‌های با کیفیت به وسیله یک سرنگ مخصوص به درون تخمک تزریق می‌شوند. به این فرایند که معمولاً در آزمایشگاه‌های تخصصی انجام می‌شود، میکرواینجکشن یا لقاح مصنوعی گفته می‌شود.
این درمان زمانی برای زوجین در نظر گرفته می‌شود که اسپرم مرد نمی‌تواند تخمک را بارور کند. متخصصان، میکرواینجکشن را برای آقایانی تجویز می‌کنند که اسپرم آن‌ها بسیار کم است و یا قادر به تولید اسپرم نیستند. زوج‌هایی که سایر روش‌ها را امتحان کرده‌اند و به نتیجه دلخواه نرسیده‌اند، می‌توانند با میکرواینجکشن شانس خود را برای باروری دوباره امتحان کنند.

کاربرد میکرواینجکشن در باروری چیست؟

برای زوج‌های ناباروری که آرزو دارند نوزاد خود را در آغوش بگیرند، روش‌های مختلفی برای بارداری ابداع شده است که میکرواینجکشن یکی از آن‌هاست. متخصصان زمانی این شیوه درمانی را به زوجین پیشنهاد می‌دهند که کیفیت اسپرم مرد پایین باشد و یا حرکت اسپرم‌ها به قدری کند باشد که نتوانند خود را به تخمک برسانند. همچنین مردانی که به آزواسپرمی مبتلا هستند و یا پیش از این عمل وازکتومی انجام داده‌اند، می‌توانند از این روش استفاده کنند.
میکرواینجکشن برای افرادی که به هر دلیلی نیاز به استفاده از اسپرم فریز شده پیدا می‌کنند، بسیار مناسب است. در این فرایند اسپرم‌هایی که کیفیت و سرعت بیشتری دارند انتخاب می‌شوند و با یک سوزن کوچک به داخل تخمک تزریق می‌شوند. پس از آن، فرایند لقاح اتفاق می‌افتد و می‌توان تخمک بارور شده را در رحم مادر قرار داد.

درمان ناباروری با میکرواینجکشن

آشنایی با مراحل انجام میکروانجکشن

برای انجام میکرواینجکشن، ابتدا خانم باید شروع به مصرف داروهای محرک تخمک‌گذاری نماید. حتی ممکن است از داروهای هورمونی تزریقی نیز برای تحریک تخمدان‌ها برای تولید تخمک استفاده شود. پس از آن، پزشک متخصص یک سوزن باریک را به داخل تخمدان هدایت می‌کند. توسط این سوزن مایعی که دارای تخمک است از تخمدان خارج می‌شود. پس از آن اسپرم به تخمکی که زیر میکروسکوپ قرار دارد تزریق می‌شود. در ادامه لقاح صورت می گیرد و رشد جنین باید چند روزی در آزمایشگاه انجام شود. اگر همه مراحل به خوبی سپری شوند، باید جنین را به رحم مادر انتقال دهند تا در آن‌جا به رشد خود ادامه دهد.

احتمال موفقیت میکروانجکشن چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای برخی از زوجین به وجود آید این است که احتمال موفقیت با میکرواینجکشن چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم این موضوع به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. از جمله سن مادر، شرایط جسمانی او و... بررسی‌ها نشان می‌دهند که درصد موفقیت میکرواینجکشن، با روش آی وی اف، تقریباً برابر است. به عنوان مثال اگر روش آی وی اف، 80 تا 85 درصد موفقیت آمیز باشد، میکرواینجکشن نیز به همان اندازه شانس موفقیت دارد. برای آن که احتمال باروری با این روش را افزایش دهید، باید به یک متخصص زنان حاذق و با تجربه مراجعه کنید. او شرایط جسمانی شما را بررسی می‌کند و در ادامه به شما می‌گوید که بهترین روش برای درمان ناباروری کدام است؟

معایب روش میکروانجکشن چیست؟

تمام روش‌هایی که برای درمان ناباروری انجام می‌شوند، مزایا و معایب خاص خود را دارند. میکرواینجکشن نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر چند مزایای آن بسیار زیاد هستند، اما معایبی نیز دارد که نمی‌توان از آن غافل شد؛ از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آیا تفاوتی بین کودکان بارداری طبیعی و روش میکروانجکشن وجود دارد؟

تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهند که تفاوت قابل توجهی میان نوزادانی که به روش طبیعی به دنیا می‌آیند، با نوزادانی که از طریق میکرواینجکشن متولد می‌شوند وجود ندارد. تجربه نشان داده است که هر دو گروه کودکان می‌توانند در صحت و سلامت به زندگی خود ادامه دهند. البته هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد. برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند ممکن است برخی از ناهنجاری‌های ژنتیکی و یا مشکلات سلامتی در کودکانی که با روش میکرواینجکشن متولد می‌شوند، وجود داشته باشد. البته این مشکلات بسیار ناچیز هستند و خطر چندانی ندارند. به هر حال نیاز است تحقیقات و بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

سخن پایانی
در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که میکروانجکشن، یکی از شیوه‌های مدرن و موثر برای درمان ناباروری به شمار می‌رود. این روش تاکنون به بسیاری از زنان و مردان نابارور کمک کرده است تا به آرزوی دیرینه خود که بچه‌دار شدن است برسند. در این روش، می‌توان به راحتی چالش‌هایی که در فرایند لقاح رخ می‌دهند را مدیریت کرد. موفقیت‌هایی که در این روش به دست آمده است، به لطف پیشرفت‌های علم پزشکی بود. با این روش، زندگی بسیاری از زوج‌های نابارور تغییر کرد و آن‌ها سرانجام توانستند نوزاد خود را به دنیا آورند، او را در آغوش بکشند و شاهد بزرگ شدن او باشند.


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

درمان ناباروری با میکرواینجکشندرمان ناباروری با میکرواینجکشن

در روش میکروانجکشن یک اسپرم به درون تخمک تزریق می‌ گردد. انجام این امر برای افزایش شانس لقاح صورت می‌ پذیرد و شانس باروری را افزایش می دهد . ...

تاریخ انتشار : 1403-07-14

رابطه بین بیماریهای مقاربتی و تاثیر آنها بر سلامت باروری مردانرابطه بین بیماریهای مقاربتی و تاثیر آنها بر سلامت باروری مردان

بیماری‌ های مقاربتی با ایجاد مشکلاتی مانند التهاب، آسیب به بافت‌ های تولید مثل و ایجاد تغییرات بیوشیمیایی، کیفیت و تعداد اسپرم‌ ها را کاهش می‌ دهند. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-07

آسیب نخاعی و تاثیرات آن بر باروری مردانآسیب نخاعی و تاثیرات آن بر باروری مردان

ضایعه نخاعی بر روی عملکرد هورمون‌ ها تاثیر می گذارد و انتقال سیگنال‌ های عصبی به اندام‌ های تناسلی را با اختلال مواجه می‌ کند و توانایی جنسی را مختل ...

تاریخ انتشار : 1403-06-31