انواع روشهای تشخیص ناباروری در مردان

تا چند دهه قبل بچه دار نشدن یا ناباروری یک زوج را مرتبط با مشکل یا اختلالی در زنان می دانستند، و امکان وجود مشکل از جانب مرد را در نظر نمی گرفتند. اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی و راه های درمان نازایی، میدانیم که از هر سه زوج که دچار مشکل ناباروری هستند، در یک مورد مشکل از خانم، در یک مورد مشکل از مرد، و در یک مورد نیز مشکل شناخته نشده و احتمالا از جانب هر دو نفر می باشد. با این حساب، درصورتیکه شوهر با بیماری ناباروری روبرو ست، حداقل سی درصد امکان دارد که مشکل از جانب او باشد. . طبق نظر متخصصین در صورتی که زوجین به مدت 12 ماه (به ویژه گروه سنی زیر 35 سال) موفق به بارداری نشوند؛ بایستی توسط پزشک متخصص ویزیت شوند.
برای اینکه بتوانید یک درک کلی از مسیرهای درمان ناباروری داشته باشید، لازم است ابتدا دلیل ناباروری خود را بدانید، بنابراین در ادامه به بررسی دلایل ناباروری در مردان و روشهای تشخیص و درمان آن می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم ناباروری در مردان

انواع ناباروری در مردان

به طور کلی ناباروری به دو دسته کلی تقسیم بندی می کند.

درباره کسانی صدق می کند که در طول زندگی، هرگز بچه دار نشده اند. در برخی مواقع مشکل ناباروری، مادرزادی می باشد ولی در برخی مواقع در طی گذشت زمان، به طور اکتسابی ایجاد می شود. عواملی مانند افزایش وزن، استرس بالا، افزایش سن، سبک زندگی، عفونت های جنسی و سایر موارد موجب ایجاد ناباروری اولیه می شود.

هنگامی است که زوج تجربه یک بارداری را داشته اند و مشکل ناباروری بعد از یک سقط جنین و یا بارداری قبلی ایجاد شده است. عواملی مانند افت کیفیت و تعداد اسپرم، ابتلا به بیماری های مقاربتی، ابتلا به عفونت های جنسی به دلیل برقراری رابطه جنسی ، بیماری های خود ایمنی و سایر موارد می تواند موجب ایجاد ناباروری ثانویه شود.

روشهای تشخیص ناباروری مردان

علت ناباروری در مردان

انواع روشهای تشخیص ناباروری

معاینات ناباروری مردان با مراجعه به اورولوژیست شروع ‌می‌ شود. پزشک در جلسۀ معاینه، سوال‌هایی را مطرح می‌ کند تا سابقۀ پزشکی مرد را در اختیار داشته باشد. پزشک دربارۀ مواردی مانند سوابق جراحی، بیماری‌ های مزمن، داروهای مصرفی، مشکلات جنسی، سابقۀ بیماری‌ های آمیزشی یا سبک زندگی و مصرف سیگار یا مواد مخدر از شما خواهد پرسید.
همچنین ممکن است بیضه‌ های مرد را برای بررسی مشکلات احتمالی معاینه کند. با معاینه ‌می‌ توان واریکوسل را تشخیص داد، اندازۀ بیضه‌ ها را نیز بررسی کرد و به احتمال وجود مشکلات هورمونی پی برد. برای ارزیابی وضعیت اسپرم، یک آزمایش اسپرم تجویز می‌شود. انجام این آزمایش و سایر آزمایش‌های تجویزی به تشخیص زودتر علل ناباروری سرعت ‌می‌بخشد.

سونوگرافی بیضه که به آن اسکن اولتراسوند نیز گفته میشود ، یک آزمایش تشخیصی بدون درد و غیر تهاجمی است که تصاویری از بیضه ها و بافت های اطراف آن را با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا ایجاد میکند. در سونوگرافی از یک پروب یا مبدل استفاده می شود که به صورت رفت و برگشتی در قسمت مورد نظر بدن بیمار حرکت داده میشود .

از سونوگرافی مقعدی، بیشتر برای مشاهده‌ی پروستات مرد و بافت‌های احاطه‌ کننده‌ی آن استفاده می‌ گردد. پزشک پروب مخصوص سونو ی مقعد را وارد می‌ کند تا وضعیت پروستات را بررسی کند و وجود هرگونه انسداد در لوله‌های حمل‌ کننده‌ ی مایع منی (مجرای انزال و کیسه‌های منی) را شناسایی کند.

این روش مورد استفاده برای بررسی مثانه ، پروستات و مجاری ادرار می باشد. در این روش پزشک لوله‌ ای توخالی که مجهز به لنز است را وارد مجرای ادرار می‌ کند. در صورتی که در اثر انسداد مجاری منی بر، اسپرم نتواند بداخل مجرای ادرارریخته شود، از این روش برای برطرف کردن انسداد استفاده می شود تا انتقال اسپرم به درستی صورت گیرد.

وازوگرافی، یک تست تهاجمی برای بررسی وجود انسداد است. در این روش برشی در کیسه‌های بیضه ایجاد شده و یک مادۀ رنگی مخصوص به داخل رگ وابرانِ بیضه‌ها تزریق می‌شود و با استفاده از اشعه‌ ی ایکس هرگونه انسداد یا تراوش اسپرم در رگ وابران ( واز دفران یا لولۀ منی بر بیضه ) مشخص می‌گردد.

نمونه برداری از بیضه یا همان بیوپسی بیضه شامل برداشتن تکه ای کوچک از بیضه به منظور بررسی فرآیند تولید اسپرم می باشد. البته این تکه های نمونه می تواند از یک بیضه یا هر دو بیضه برداشته شود . تکه های نمونه گیری شده برای بررسی از نظر کیفیت اسپرم و وجود اسپرم مورد ارزیابی قرار می گیرند.

آزمایش آنالیز اسپرم یا اسپرموگرام معمولاً یکی از اولین آزمایش ها است که برای بررسی احتمال ناباروری در مردان انجام می‌ شود. در آزمایش آنالیز اسپرم، علاوه برحجم مایع منی تولید شده توسط مرد، کمیت و کیفیت اسپرم نیز در نمونۀ مایع منی بررسی می‌شود.

هورمون‌ ها، تولید اسپرم را کنترل می‌ کنند همچنین هورمون‌ ها در مردان تمایل و توانایی انجام رابطه جنسی ایجاد می‌ کنند. میزان کم یا زیاد این هورمون‌ ها می‌ تواند در تولید اسپرم یا در رابطه جنسی اختلال ایجاد کنند. دو هورمون مهم برای تولید مثل ،FSH و تستوسترون هستند. پزشک ممکن است آزمایش خون هورمونی برای مرد نابارور درخواست نماید تا بررسی کند که آیا سطح این هورمون‌ ها در بدن در حد نرمال است یا نه ؟ در صورت وجود مشکل ، پزشک ممکن است سایر هورمون‌ها ، از جمله LH، استرادیول و پرولاکتین را بررسی کند.

پزشک اورولوژیست ممکن است برای بررسی وجود عفونت مجاری ادرار که می‌ تواند در ناباروری مرد نقش داشته باشد، آزمایش ادرار درخواست کند. درصورتی ‌که در ادرار اسپرم وجود داشته باشد، ممکن است پزشک به انزال پس ‌گرد مشکوک شود، زیرا در این عارضه بخشی از اسپرم وارد مثانه می‌ شود. این عارضه معمولاً به دلیل اختلال در دریچه‌ های مثانه و به خاطر عمل جراحی در گذشته اتفاق می‌افتد.

اهمیت تشخیص به موقع ناباروری مردان

قطعا هر زوج نابارور مایل هستند که مشکل نازایی آنها در کوتاهترین زمان ممکن و با صرف کمترین انرژی و هزینه ، برطرف شود . انتخاب پزشک با تجربه و دارای تخصص در زمینه نازایی جهت تشخیص به موقع و صحیح دررسیدن به این هدف و بارداری موفق بسیار اهمیت دارد.

هزینه تست ناباروری مردان

هزینه تستهای ناباروری در مردان به عواملی مانند نوع تست و تشخیص پزشک، مهارت و تخصص پزشک و ... بستگی دارد.

دکتر عنایت الله ایزدی در اصفهان متخصص اورولوژی ، تشخیص و درمان ناباروری مردان اعمالی نظیر بارداری با اسپرم اهدایی ، IUI ، فریز اسپرم را با درصد موفقیت بالا و تجربه چندین سال رضایت مندی بیمارانشان انجام می دهند .


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

سندروم کلاین فلتر مردانی با کروموزوم ایکس اضافهسندروم کلاین فلتر مردانی با کروموزوم ایکس اضافه

سندرم کلاین فلتر یکی از شایع‌ ترین اختلال کروموزومی و ژنتیکی در مردان می باشد که منجر به صفر شدن اسپرم‌ ها می‌ گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

آیا استرس و اضطراب باعث ناباروری مردان می شودآیا استرس و اضطراب باعث ناباروری مردان می شود

تاثیر استرس بر فرآیند باروری در مردان ، رقابت هورمون کورتیزول با هورمون های تستسترون ، استروژن ، و پروژسترون همان هورمون اصلی تولید مثل مرد می باشد . ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24

آیا شیمی درمانی و سرطان باعث ناباروری مردان میشودآیا شیمی درمانی و سرطان باعث ناباروری مردان میشود

سرطان با ناباروری مردان ، ارتباط مستقیم دارد ، و با عملکرد دستگاه تناسلی و مواردی که در این مقاله به آن اشاره شده است بستگی دارد . ...

تاریخ انتشار : 1403-01-19