سایز و اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان چقدر باید باشد

آلت تناسلی مرد نام علمی دستگاه تناسلی مرد به انگلیسی:(Penis) پنیس یا آلت مردانه عضوی بدون استخوان و غضروف در بدن مردان است. این اندام در زمان تحریک جنسی به حالت نعوظ درمی‌ آید و وظیفه برقراری رابطه جنسی را دارد. آلت تناسلی مرد دارای تعداد زیادی پایانه عصبی با حساسیت بالاست که به رسیدن مرد به اوج لذت جنسی ( ارگاسم ) کمک می‌ کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

آلت تناسلی مردانه 3 بخش دارد

در ایران به دلیل مسائل مذهبی و فرهنگی عمل ختنه تقریبا در تمامی پسرها انجام می‌ شود.

همچنین بخوانید : شکستگی آلت تناسلی مردان

آیا اندازه آلت تناسلی مهم است؟

درک یک مرد نسبت به اندازه آلت تناسلی خود تاثیر زیادی بر اعتماد به نفس و تصویر مثبت وی از بدنش دارد. مردانی که نسبت به اندازه آلت تناسلی خود در حالت نعوط و غیر نعوط نگران هستند، ممکن است دچار اختلال نعوط ناشی از اضطراب و دیگر مشکلات عاطفی شوند. درمانگران پس از صحبت با این افراد دریافتند که اکثر این مردان تصور می کنند اندازه آلت تناسلی آنها خیلی کوچک است. اغلب مردانی که فکر می ‌کنند آلت کوچکی دارند، در واقع آلت آنها آنقدر کوچک نبوده که دچار این نگرانی و اضطراب شوند .

اندازه نرمال آلت تناسلی مردان چقدر است؟

برای سنجش طول آلت، معیارهای گوناگونی به کار می‌روند مانند طول آلت در حالت نعوظ کامل یا بدون نعوظ و ... اما معیاری که بیش از سایرین مورد تایید رفرنس‌های اورولوژی می‌ باشد اندازه گیری طول آلت در حالت کشیده با دست (Stretched Penile Length ) می‌باشد.
در راستای همین معیار برای سنین مختلف محدوده طبیعی طول آلت به صورت زیر می باشد:

نحوه اندازه گیری سایز آلت تناسلی

معیارهای مختلفی برای اندازه گیری آلت تناسلی وجود دارد. یک راه اندازه گیری آلت، کشیدن آلت تناسلی شل تا حداکثر فاصله از بدن و موازی با سطح زمین و اندازه گیری طول آلت از قاعده تا نوک آلت می باشد.
راه دیگر اندازه گیری طول آلت در حالت نعوظ است. اندازه گیری از نوک تا قاعده آلت زمانی که فرد ایستاده است و آلت موازی با سطح زمین است انجام می شود . این اندازه گیری در قسمت بالایی انجام می شود و نه در زیر آلت که به بیضه ها منتهی می گردد.

سایز و اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان

آیا اندازه آلت تناسلی تاثیری در رابطه جنسی دارد؟

در حالی که سایز آلت تناسلی معمولا مستقیما بر عملکرد جنسی تاثیر نمی‌گذارد، می‌تواند خطر مشکلات جنسی و نگرانی‌های اجتماعی / عاطفی را افزایش دهد.
مطالعات نشان داده است افرادی که فکر می‌کنند آلت تناسلی‌ شان کوچک است، مسایل زیر را بیشتر احساس می‌ کنند:

به طور کلی، اندازه آلت تناسلی مردان تاثیر مستقیمی بر کیفیت رابطه جنسی ندارد. در واقع، بیشتر زنان در ارتباطات جنسی به عوامل دیگری مانند میزان ارتباط روحی وعاطفی بین دونفر، تکنیک‌ های جنسی، وضعیت خلقی وروحی دو نفردر حین نزدیکی ، وضعیت جسمانی شریک جنسی و نوع فعالیت جنسی توجه می‌کنند ، نه به اندازه آلت تناسلی مردان.

دلایل کوچک شدن آلت تناسلی مردان چیست؟

ارتباط اندازه آلت تناسلی با قد

در بین تحقیقات انجام شده، فقط چند مورد بودن که رابطه‌ ای رو بین قد و سایز نرمال آلت تناسلی پیدا کردن. بعضی از تحقیقات هم صراحتا اعلام کردن که هیچ ارتباطی بین قد و سایز آلت وجود ندارد .
البته اختلاف نظرهایی در این مورد وجود دارد . در حالی که وجود ارتباط صراحتا رد شده، اما یک مطالعه هندی در سال 2007 انجام شد که نشان دهنده وجود رابطه مستقیم بین قد و سایز آلت تناسلی می باشد . اما باز در مطالعه‌ ای در ایتالیایی در سال 2001 رابطه معکوس بین این دو رو پیدا کردند .

تاثیر چاقی و سن بر سایز آلت تناسلی مردان

یکی از موضوعات مورد توجه ارتباط بین اندازه آلت تناسلی و وزن بدن می باشد. به این صورت که هر 15 تا 20 کیلوگرم افزایش وزن باعث میشه که سایز نرمال آلت تناسلی رو تقریباً 2.50 سانتی متر کاهش بده. در مردان به خصوص در ناحیه فوق عانه (قسمت ریشه آلت تناسلی) کوتاه شدن آلت تناسلی بارزتر هست ، که در واقع بیشتر کوتاهی طول آلت بخاطر مخفی شدن قسمتی از تنۀ آلت در بافت چربی دور ریشۀ آلت است .

درمان کوچکی آلت تناسلی مردان

چه زمانی به دنبال بزرگ کردن آلت تناسلی باشیم ؟

مردان زیادی وجود دارند که از اندازه آلت تناسلی خود راضی نیستند و دنبال روش‌ هایی می‌گردند که با کمک آن‌ها بتوانند اندازه آلت خود را افزایش دهند.
رشد اندازه آلت تناسلی دقیقاً قسمتی از فرایند بلوغ است که با تغییرات دیگری از قبیل رشد موها در اطراف آلت تناسلی، بزرگ شدن بیضه‌ ها، رشد ماهیچه‌ ها و افزایش ناگهانی سرعت رشد بدن همراه است. به شکل کلی اندازه‌ دستگاه تناسلی بیشتر از هر چیزی به ژنتیک فرد بستگی دارد. این موضوعی است که خیلی نمی‌توان بر روی آن دست برد. همچنین موقعیت جغرافیایی تا حدودی توانسته بر روی اندازه‌ ی دستگاه تناسلی مردان تأثیر بگذارد. نگرانی مردان در مورد اندازه و قطر آلت تناسلی شان اکثرا بی مورد است .
با توجه به این که این نگرانی در روابط زناشویی و اعتماد به نفس مردان تأثیر بسیاری دارد، خوشبختانه امروزه روشهای متعددی جهت افزایش انداره آلت تناسلی مردان وجود دارد . همچنین درمان کوتاهی آلت تناسلی، به‌ خصوص با روش‌های تهاجمی و جراحی، فقط باید زمانی در نظر گرفته شود که در عملکرد آلت تناسلی اخلال ایجاد شده باشد. عملکرد آلت تناسلی زمانی مختل محسوب می‌ شود که شخص در دخول و ایجاد رابطه جنسی دچار مشکل شده باشد.
بهترین روش نزدیکی برای کسانیکه آلت کوچک دارند کدامست ؟
یکی از توصیه های موثر برای برطرف کردن ظاهری کوچکی آلت این است که به یکی از این دو روش نزدیکی کنند ، تا تمام طول آلت وارد واژن شود و کمتر احساس کوچک بودن کنند .
1- مرد به پشت بخوابد و بالشی زیر لگن خود بگذارد و زن بر روی مرد در حالیکه دو پایش در دو طرف لگن مرد قرار گرفته بحالت نشسته اقدام به دخول کند . در این حالت هم تمام طول آلت وارد واژن می شود و هم طول واژن ( در وضعیتی که زن روی دو پایش می نشیند ) کوتاه می شود .
2- زن به پشت بخوابد و هر دو زانو را بسمت شکم و پهلوهای خود ببرد و مرد در حالیکه روی دو زانوی خود نشسته اقدام به دخول کند . در این حالت چون طول واژن زن مقداری کوتاه می شود ، آلت کوتاه هم به گردن رحم می رسد .
برای نتیجه گیری بهتر ، زن زیر لگن ( و بدن ) خود را باید حود 40- 50 سانت بالا تر نگه دارد . خوابیدن در گوشۀ تختخوابی که لبه نداشته باشد برای اینکار مناسب است . اگر تختخواب مناسب نداشتید میتوانید 3-4 تشک ابری 10 سانتی رویهم بیاندازید و بشکل تختخواب در آورید .
لازم بذکر است که بدانید در سایر روشهای نزدیکی 10-20 % طول آلت بیرون از واژن می ماند .

عمل جراحی افزایش سایز آلت تناسلی مردان

آلت تناسلی با یک بافت فیبری محکم و سخت به‌وسیله یک رباط (لیگامنت) نگه‌دارنده به لگن متصل می‌ شود. به بیانی دیگر این بافت بخشی از بدنه آلت را به‌ صورت پنهان درون بدن شما نگه می‌ دارد. با جراحی و برش این رباط ، کشش آلت به درون بدن کاهش می‌ یابد و (ازنظر تئوری) منجر می‌ شود که مقدار بیشتری از بدنه آلت قابل‌ مشاهده شود .
برای جلوگیری از اتصال مجدد رباط ( و برگشت سایز آلت به حالت قبل از جراحی ) فرد متقاضی احتمالا باید تا حدود 6 ماه روزانه از دستگاه‌ های کشنده آلت یا آویزان کردن وزنه استفاده کند.

تکنیک اصلی در جراحی برای زیادشدن قطر آلت تناسلی ، برداشتن چربی از دیگر نقاط بدن و تزریق آن به بدنه آلت است. هدف از این کار کلفت کردن آلت است، اما این راهکار معمولاجوابگو نیست وکمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد .
در تکنیک جدیدتر این روش از بافت افراد مرده برای پیوند استفاده می‌ کنند. روشی که در بسیاری از جراحی‌های ترمیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش ماندگاری بیشتری دارد و نتایج بهتری نیز ایجاد می‌کند.
روش‌های دیگری نیز در بحث جراحی وجود دارند. مثلا در افراد چاق و دارای اضافه ‌وزن ، چربی موجود در بخش انتهایی یا ریشه آلت را با روش لیپوساکشن (حذف چربی) از بین می‌ برند. لازم به تذکر است که هیچ‌ گونه عمل جراحی برای افزایش سایز آلت نباید بدون مشورت با چند پزشک متخصص باشد. در ضمن برای عمل جراحی افزایش سایز نیز باید به پزشک اورولوژیستی که در این زمینه کار کرده و تبّحر لازم را دارد مراجعه کنید.

دکتر عنایت الله ایزدی در اصفهان متخصص اورولوژی ، تشخیص و درمان ناباروری مردان اعمالی نظیر بارداری با اسپرم اهدایی ، IUI ، فریز اسپرم را با درصد موفقیت بالا و تجربه چندین سال رضایت مندی بیمارانشان انجام می دهند .


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

سندروم کلاین فلتر مردانی با کروموزوم ایکس اضافهسندروم کلاین فلتر مردانی با کروموزوم ایکس اضافه

سندرم کلاین فلتر یکی از شایع‌ ترین اختلال کروموزومی و ژنتیکی در مردان می باشد که منجر به صفر شدن اسپرم‌ ها می‌ گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

آیا استرس و اضطراب باعث ناباروری مردان می شودآیا استرس و اضطراب باعث ناباروری مردان می شود

تاثیر استرس بر فرآیند باروری در مردان ، رقابت هورمون کورتیزول با هورمون های تستسترون ، استروژن ، و پروژسترون همان هورمون اصلی تولید مثل مرد می باشد . ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24

آیا شیمی درمانی و سرطان باعث ناباروری مردان میشودآیا شیمی درمانی و سرطان باعث ناباروری مردان میشود

سرطان با ناباروری مردان ، ارتباط مستقیم دارد ، و با عملکرد دستگاه تناسلی و مواردی که در این مقاله به آن اشاره شده است بستگی دارد . ...

تاریخ انتشار : 1403-01-19