دلیل بزرگ شدن پروستات؛ بررسی علائم و روش درمان

پروستات غده ای به اندازه ی گردو است که بین مثانه و آلت تناسلی قرار گرفته است. مجرای ادرار از وسط پروستات عبور کرده و اجازه می دهد تا ادرار از بدن خارج شود. پروستات، مایعاتی را ترشح می کند که از اسپرم ها محافظت می کند. در حین انزال ، این ترشحات به مایع منی اضافه می شود و تقریباً یک سوم حجم مایع منی را تشکیل می دهد.
بزرگ شدن پروستات، هیپرپلازی خوش خیم پروستات نیز نامیده می‌شود و مخفف انگلیسی آن، BPH است. این بیماری زمانی رخ می‌ دهد که سلول‌ های غده پروستات شروع به تکثیر کنند. این سلول‌ های اضافی باعث تورم غده پروستات می‌ شوند که مجرای ادرار را فشرده و جریان ادرار را باریک می‌کند.
علت سرطان پروستات با بزرگ شدن خوش خیم پروستات تفاوت دارد، بنابراین بزرگ شدن پروستات خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌ دهد. با این حال ، می‌تواند علائمی ایجاد کند که کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار ‌دهد.
BPH در مردان بالای 50 سال شایع است و عدم درمان بزرگی پروستات می تواند خروج جریان ادرار از مثانه را مختل و باعث مشکلاتی در مثانه ، مجرای ادراری یا کلیه ها شود. روش های مؤثر متعددی برای درمان بزرگی پروستات وجود دارد که شامل دارو ها ، درمان های کم تهاجمی و در نهایت درمان قطعی بزرگی پروستات با جراحی می باشد. برای انتخاب بهترین درمان ، متخصص ارولوژی می بایست میزان و شدت علائم ادراری ، اندازه پروستات ، وضعیت سلامتی و دیگر بیماری های بیمار را در نظر بگیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل بزرگی پروستات

پزشکان دقیقاً نمی دانند که چه چیزی باعث این اتفاق می‌شود. برخی بر این باور هستند که ممکن است تغییرات هورمونی طبیعی با افزایش سن مرتبط باشد؛ اما هنوز کاملاً مشخص نیست. در اوایل بلوغ ، اندازه پروستات مردان دو برابر می‌شود. سپس در حدود 25 سالگی، دوباره شروع به رشد می‌ کند. در اکثر مردان، این رشد تا آخر عمر اتفاق می‌ افتد؛ ولی در برخی افراد میزان رشد بیشتر است و باعث بزرگ شدن غیرعادی پروستات می‌شود.

علائم بزرگی پروستات

رایج‌ ترین علائم بزرگ شدن پروستات شامل موارد زیر می‌باشد :

علائم بزرگ شدن پروستات به تدریج بدتر می‌شود؛ اما گاهی اوقات این علائم ثابت مانده یا حتی با گذشت زمان بهبود می‌یابند. اندازه پروستات همیشه میزان وخیم بودن علائم این بیماری را تعیین نمی‌کند. به عنوان مثال برخی از افرادی که در آنها پروستات کمی بزرگ می‌شوند، ممکن است علائم شدیدتری داشته باشند، در مقابل سایر افرادی که پروستات بسیار بزرگتری دارند، ممکن است مشکلات جزئی‌ تری داشته باشند و برخی از افراد مبتلا به بزرگی پروستات هیچ علامتی ندارند.

همچنین بخوانید : عملکرد بیضه در مردان

آیا بزرگ شدن پروستات خطرناک است؟

در حالی که بزرگ شدن پروستات می‌ تواند عوارض جدی داشته باشد، مانند سرطان نیست و به طور کلی با روند پیری مردان مرتبط است. پروستات بزرگ نشانه‌ ی رشد سلولی بیش از اندازه‌ی غده‌ی پروستات است. این مشکل به خودی خود خطرناک نیست و با تجویز دارویی یا روش جراحی، درمان می‌شود. پروستات بزرگ در صورتی که موجب تنگی مجرای ادراری شود، می‌تواند موجب مشکلات کلیوی گردد.

آیا بزرگی پروستات نشانه سرطان است؟

هر بزرگ شدگی پروستات الزاماً یک نشانه قطعی از وجود سرطان نیست ؛ اما بهترین راه برای تشخیص وجود یا عدم وجود سرطان ، مراجعه به متخصص اورولوژیست است.

دلایل بزرگ شدن پروستات

روشهای تشخیص بزرگی پروستات

جهت تشخیص بزرگی پروستات ، از آزمایش های پروستات و انواع روش های تصویربرداری و حتی نمونه برداری ممکن است استفاده گردد. به طور کلی آزمایش های پروستات که جهت تشخیص بزرگی پروستات و بررسی علت آن کمک کننده می باشند، عبارتند از:

عوارض بزرگ شدن پروستات

پروستاتی که بزرگ شده باعث تنگ شدن مجرای ادرار (میزراه) شده و می‌تواند عوارضی را ایجاد کند که در زیر به بررسی آنها می‌پردازیم:

آسیب به مثانه: هنگامی که مثانه به طور کامل تخلیه نشود دیوارۀ آن بتدریج در طول زمان کشیده و نازک شود. در نتیجه، دیواره‌ ی عضلانی مثانه دیگر به درستی منقبض نمی‌شود.

روشهای درمان بزرگ شدن پروستات

درمان های متعددی برای درمان بزرگی پروستات اعم از داروها، روش های کمتر تهاجمی و روش های جراحی استفاده می شوند. درمان بزرگی پروستات در افراد مختلف بر حسب سن ، وضعیت سلامت بدنی ، شدت علائم و سایز پروستات متفاوت می باشد.

1- درمان دارویی

تغییر در سبک زندگی: پرهیز از مصرف الکل و کافئین (ادرارآور) و پرهیز از مصرف آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها (احتباس ادراری) اگرچه که نقشی در کاهش سایز پروستات ندارند؛ ولی در کنترل علائم کمک کننده می باشند.

گاهی ممکن است از دو یا چند دارو و به صورت ترکیبی جهت درمان بزرگی پروستات استفاده گردد.

2- درمان جراحی

روش های جراحی مختلفی (کمتر تهاجمی تا بسیار تهاجمی) ممکن است برای درمان بزرگی پروستات مورد استفاده قرار داده شوند. از جمله روش های درمان جراحی بزرگی پروستات، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

انتخاب نوع عمل جراحی بر اساس سایز پروستات، علائم بیمار و وضعیت سلامتی وی متغیر می باشد. بیش از 90% مواقع پروستات به روش پروستاتکتومی ( عمل باز از شکم ) یا عمل TURP می شود ، و سایر روشها بندرت استفاده می شود .

مواد غذایی مفید برای رفع بزرگی پروستات

غذاهای خاصی که برای پروستات مفید هستند عبارتند از:

پیاز و سیر: یک مطالعه نشان داد که مردان مبتلا به BPH نسبت به مردان بدون BPH کمتر سیر و پیاز مصرف می‌کنند. تحقیقات بیشتری برای تأیید این نتایج مورد نیاز است؛ اما پیاز و سیر افزودنی‌های سالمی به اکثر رژیم‌ها هستند.
لازم است ذکر شود که دستورات غذایی بالا درمان کننده نیستند ، بلکه فقط مقداری شدت علائم را کم می کند و نباید با بکار گیری این دستورات از مراجعه به پزشک خودداری کنید .

چه زمانی نیاز به جراحی پروستات است؟

مواردی که نشان دهنده این است که بیمار به جراحی پروستات نیاز دارد:

دکتر عنایت الله ایزدی در اصفهان متخصص اورولوژی ، تشخیص و درمان ناباروری مردان اعمالی نظیر بارداری با اسپرم اهدایی ، IUI ، فریز اسپرم را با درصد موفقیت بالا و تجربه چندین سال رضایت مندی بیمارانشان انجام می دهند .


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

عفونت بیضه یا اپیدیدیمیت؛ علل و درمان آنعفونت بیضه یا اپیدیدیمیت؛ علل و درمان آن

ورم بیضه در برخی مواقع دارای درد بوده و گاهی نیز هیچ‌گونه دردی به همراه ندارد . اگر ورم بیضه همراه با درد باشد حتما باید رسیدگی پزشکی شود . ...

تاریخ انتشار : 1403-02-21

بارداری با جنین اهدایی؛ درصد موفقیت، مزایا و معایببارداری با جنین اهدایی؛ درصد موفقیت، مزایا و معایب

زوج هایی که به علت مشکلات باروری قادر به بچه دار شدن نیستند،‌ می توانند لذت باردار شدن و به دنیا آوردن کودک را با جنین اهدایی تجربه کنند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-13

اضافه وزن چه تاثیری در بارداری دارد؟اضافه وزن چه تاثیری در بارداری دارد؟

چاقی از مشکلاتی است که برخی از افراد به آن دچار هستند. در واقع تاثیر چاقی بر باروری زنان و مردان بالا بوده یکی از دلایل عمده ناباروری است. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06