سندروم کلاین فلتر مردانی با کروموزوم ایکس اضافه

وجود فرزند در خانواده موجب ارتباط و همبستگی بیشتر در والدین می گردد .
یکی از شایع‌ ترین اختلال کروموزومی و ژنتیکی در مردان، سندرم کلاین فلتر می باشد که منجر به صفر شدن اسپرم‌ ها می‌ گردد. عدم توازن در تعداد کروموزوم‌های X و Y انسان‌ها می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی شود. همچنین این عارضه به عنوان یک اختلال ژنتیکی، در اثر وجود یک کروموزوم X اضافی در مردان رخ می‌ دهد و اغلب تا زمان اقدام به فرزند آوری ، علائم واضح قابل تشخیصی ندارد .
بروز این سندروم 1 در هر 500 مرد می‌باشد و الگوی اصلی کروموزومی در این سندرم به صورت 47XXY می‌ باشد. علت آن نامشخص است و معمولا سابقه فامیلی در بستگان دیده نمی‌شود. به کمک روش‌های متعددی می‌توان عوارض و پیامدهای ناشی از این سندرم را درمان کرد و علائم آن را کاهش داد. در ادامه، به بررسی ویژگی‌ های مهم سندروم کلاین فلتر و راه‌های بهبود آن می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

سندروم کلاین فلتر چیست؟

سندرم کلاین فلتر (Klinefelter syndrome) به متولد شدن نوزادان پسر با یک کروموزوم X بیشتر گفته می‌شود. بدین معنی که افراد مبتلا به این بیماری ، به‌جای کروموزوم XY دارای کروموزوم XXY هستند و ازاین‌ رو به این اختلال سندرم XXY نیز گفته می شود.

نشانه های سندروم کلاین فلتر

علائم و نشانه های سندرم کلاین فلتر نیز بر اساس سن متفاوت است.
نوزادان

نوجوانان

سندرم کلاین فلتر مردان

تشخیص سندروم کلاین فلتر

برای تشخیص سندرم کلاین فلتر، ابتدا پزشک با یک معاینه فیزیکی و سوالاتی در مورد علائم و سلامت عمومی شما و سپس با معاینه قفسه سینه، آلت تناسلی و بیضه های شما چند آزمایش ساده مانند بررسی رفلکس های شما انجام می دهند.
برای تشخیص این سندرم دو آزمایش اصلی وجود دارد:

این آزمایش خون که به آن آنالیز کاریوتیپ نیز گفته می شود، کروموزوم های شما را بررسی می کند.

این دسته از آزمایش ها ، سطح هورمون در خون یا ادرار شما را بررسی می کنند.

تعداد کمی از پسران مبتلا به سندرم کلاین فلتر نیز هستند که بیماری آن ها قبل از تولد تشخیص داده می شود.
در این وضعیت مادر باید آزمایش های زیر را انجام ‌دهد:

در این آزمایش، تکنسین با خارج کردن مقدار کمی ازمایع آمنیوتیک ( از کیسه اطراف جنین در رحم ) آنرا در آزمایشگاه از نظر مشکلات کروموزومی بررسی می کنند.

در این روش با برداشت تعدادی از سلول های برآمده ی انگشت مانند جفت ( به نام پرزهای کوریونی ) ، این سلول ها را از نظر مشکلات کروموزومی مورد آزمایش قرار می دهند.
توجه داشته باشید که انجام این آزمایش‌ها می‌توانند خطر سقط جنین را افزایش دهند، معمولاً انجام نمی‌شوند مگر اینکه کودک در معرض خطر مشکل کروموزومی باشد.

داشتن فرزند موجب افزایش ارتباط با فامیل و دوستان می گردد .

روشهای درمان سندروم کلاین فلتر

اگرچه برای ترمیم تغییرات کروموزوم جنسی ناشی از سندرم کلاین فلتر راهی وجود ندارد، اما درمان می تواند کمکی باشد برای به حداقل رساندن علائم و عوارض آن .
روش های درمان سندرم کلاین فلتر بر اساس علائم و نشانه ها می باشد و شامل موارد زیر می باشد:

از زمان شروع بلوغ ، درمان جایگزین تستوسترون می تواند برای تحریک تغییراتی که در بلوغ رخ می دهد ، مانند ایجاد صدای بم تر، رشد موهای صورت و بدن و افزایش توده عضلانی وافزایش میل جنسی انجام شود . همچنین می تواند تراکم استخوان را افزایش بخشد و خطر شکستگی را کاهش دهد.

در مردانی که بزرگ شدن سینه ها رخ میدهد، بافت اضافی سینه توسط جراح پلاستیک برداشته می شود تا قفسه سینه معمولی به نظر برسد .

به طور معمول مردان مبتلا به سندرم کلاین فلتر قادر به فرزندآوری نیستند زیرا یا تعداد کمی اسپرم در بیضه ها تولید می شود و یا در برخی موارد هیچ اسپرمی تولید نمی شود. برای برخی از مردان با حداقل تولید اسپرم، روشی به نام تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی (ICSI) ممکن است کمک کننده باشد. در طول ICSI، اسپرم از بیضه با سوزن بیوپسی خارج شده و مستقیماً به تخمک تزریق می شود.

این درمان ها برای کمک به پسران مبتلا به سندرم کلاین فلتر که در گفتار، حرکات و عضلات مشکل دارند موثر باشد.

برخی از افراد مبتلا به سندرم کلاین فلتر در یادگیری و معاشرت با مشکل روبرو هستند و می توانند از کمک هاو آموزش های بیشتر بهره مند شوند .

در دوران بلوغ و بزرگسالی سندرم کلاین فلتر می تواند یک چالش باشد . برای مردان مبتلا به این مشکل ، مقابله با ناباروری می تواند مشکل باشد. یک درمانگر خانوادگی ، مشاور یا روانشناس می تواند به حل مشکلات عاطفی در این افراد کمک کند.

عوارض سندروم کلاین فلتر

احتمال ابتلا به موارد زیر در افراد دارای سندروم کلاین فلتر افزایش می باشد:

آیا سندروم کلاین فلتر ارثی است؟

خیر، سندروم کلاین فلتر ارثی نیست ؛ اضافه شدن کروموزوم X اضافه طی تشکیل سلول های تولید مثلی ( تخمک ها یا اسپرم ها ) در یکی از والدین فرد مبتلا رخ میدهد.

سندروم کلاین فلتر و سرطان

در مقایسه با جمعیت عمومی مردان، مردان مبتلا به سندرم کلاین فلتر شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان، لنفوم غیر هوچکین و سرطان ریه دارند.

بارداری همسر مردان مبتلا به سندروم کلاین فلتر

امکان کمی این وجود دارد که مرد مبتلا به این سندرم بتواند به طور طبیعی همسر خود را باردار کند . اگرچه اسپرم در بیش از 50% مردان مبتلا یافت می شود اما تعداد کم اسپرم ممکن است بارداری را با مشکل مواجه کند . در این صورت میتوان با روش های کمک باروری ( مثل IVF ) ، مشکل ناباروری را حل نمود . و اگر هیچ اسپرم ندارد باید با استفاده از اسپرم اهدایی مشکلشان را حل کرد .

آیا سندروم کلاین فلتر قابل پیشگیری است؟

با توجه به کروموزومی بودن سندروم کلاین فلتر متاسفانه این بیماری قابل پیشگیری نیست. این عارضه به صورت ارثی منتقل نمی شود و هیچ راهی برای جلوگیری از ابتلای فرزند به سندروم کلاین فلتر توسط والدین وجود ندارد .
در آغوش گرفتن ، نوازش ، و بوسیدن فرزند ، خوشایندترین لذت دنیا برای پدر و مادرهاست . ما پزشکان پیوسته در تلاشیم که این لذت را نصیب همۀ والدین کنیم .
پایان


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

سندروم کلاین فلتر مردانی با کروموزوم ایکس اضافهسندروم کلاین فلتر مردانی با کروموزوم ایکس اضافه

سندرم کلاین فلتر یکی از شایع‌ ترین اختلال کروموزومی و ژنتیکی در مردان می باشد که منجر به صفر شدن اسپرم‌ ها می‌ گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

آیا استرس و اضطراب باعث ناباروری مردان می شودآیا استرس و اضطراب باعث ناباروری مردان می شود

تاثیر استرس بر فرآیند باروری در مردان ، رقابت هورمون کورتیزول با هورمون های تستسترون ، استروژن ، و پروژسترون همان هورمون اصلی تولید مثل مرد می باشد . ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24

آیا شیمی درمانی و سرطان باعث ناباروری مردان میشودآیا شیمی درمانی و سرطان باعث ناباروری مردان میشود

سرطان با ناباروری مردان ، ارتباط مستقیم دارد ، و با عملکرد دستگاه تناسلی و مواردی که در این مقاله به آن اشاره شده است بستگی دارد . ...

تاریخ انتشار : 1403-01-19