انواع عفونت واژینال و راههای درمان

واژن در دستگاه تناسلی زنان، مجرایی عضلانی پوشیده با غشای مخاطی است که از دهانه رحم شروع می‌شود. اندازه واژن معمولاً بین 8 تا 17 سانتی‌ متر است؛ اما صرفاً قسمت دهانه واژن از بیرون قابل‌ مشاهده است. به‌ خاطر حساسیت ناحیه واژینال، احتمال ابتلا به عفونت در این قسمت افزایش می‌یابد. عفونت واژینال از مشکلات شایع زنان است که با علائمی نظیر خارش واژن، ترشحات غیرطبیعی و بوی نامطبوع همراه می‌باشد. عفونت قارچی واژن، واژینوز باکتریایی و تریکومونیازیس از مهم‌ترین انواع این عفونت‌ها هستند. هر یک از این عفونت‌ های واژینال به دلایل خاصی ایجاد شده و نیازمند روش‌ های درمانی متفاوتی مانند استفاده از داروهای ضد قارچ، آنتی‌بیوتیک‌ ها و ضدانگل‌ ها هستند. پیشگیری با رعایت بهداشت شخصی و روش‌ های درمان خانگی عفونت واژینال نیز می‌ تواند به حفظ سلامت واژن کمک کند .

آنچه در این مطلب میخوانید

عفونت قارچی واژینال (کاندیدیازیس واژینال)

واژن به طور طبیعی حاوی ترکیبی متعادل از قارچ، از جمله کاندیدا و باکتری است و برخی از باکتریها (لاکتوباسیلوس) برای جلوگیری از رشد زیاد قارچ وجود دارند؛ اما این توازن می‌تواند مختل شود، رشد بیش از حد کاندیدا یا نفوذ قارچ به لایه‌های عمیق‌تر سلول‌های واژن باعث علائم و نشانه‌های عفونت قارچی می‌شود. عفونت قارچی واژن، کاندیدیازیس واژینال نیز نامیده می‌شود. علائم عفونت قارچی واژینال شامل خارش، سوزش و ترشحات سفید غلیظ است. درمان قارچ واژن شامل استفاده از داروهای ضد قارچ مانند کلوتریمازول یا میکونازول می‌باشد.

واژینوز باکتریایی

همه قسمت‌ های بدن دارای باکتری هستند و فقط برخی از آنها مضر هستند. مشکلات سلامتی زمانی ایجاد می‌ شود که باکتری‌ های مضر بیشتر از باکتری‌ های مفید در یک منطقه خاص وجود داشته باشد. واژن باید حاوی باکتری‌ هایی به نام لاکتوباسیل باشد. آنها اسید لاکتیک تولید و واژن را کمی اسیدی می‌ کنند. باکتری های مفید از رشد برخی باکتری‌ های مضر در واژن جلوگیری می‌ کند. داشتن سطوح پایین لاکتوباسیل‌ها می‌تواند باعث کاهش اسیدی شدن واژن شود. اگر واژن به اندازه کافی اسیدی نباشد، باکتری‌های مضر می‌توانند رشد کنند .واژینوز باکتریایی یک عفونت ناشی از تغییر در تعادل طبیعی باکتری‌های موجود در واژن است. علائم عفونت باکتریایی واژن شامل بوی نامطبوع، ترشحات خاکستری یا سفید نازک و خارش است. درمان واژینوز باکتریایی معمولاً با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ ها مانند مترونیدازول یا کلیندامایسین انجام می‌شود.

عفونت واژینال و راههای درمان

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس ، یک عفونت منتقله از راه جنسی است که توسط انگل تک‌ یاخته‌ای تریکوموناس واژینالیس ایجاد می‌شود. انگل تریکومونیازیس در طول رابطه جنسی از بدن فرد آلوده حرکت کرده و به بدن فرد سالم منتقل می‌شود. علائم شامل ترشحات زرد-سبز، بوی نامطبوع و درد در هنگام ادرار است. دوره نهفتگی این بیماری از زمان انتقال انگل تا ابتلای کامل به‌ طور قطعی مشخص نیست؛ اما طبق برآوردهای آماری تصور می‌شود که این زمان بین 4 تا 28 روز باشد. عفونت‌ های تریکومونیازیس می‌تواند بسیاری از افراد را در سنین متفاوت درگیر کند و علائم نسبتاً مشابهی را ایجاد کند. درمان تریکومونیازیس با داروهایی مانند مترونیدازول یا تینیدازول انجام می‌شود.

عفونت مخمری واژن

قارچ‌ ها به طور طبیعی در برخی اندام‌ های بدن مانند دستگاه گوارش و اندام‌های تناسلی مانند واژن وجود دارند. در حالت طبیعی بین آنها و باکتری‌ های مفید بدن تعادل وجود دارد. هر عاملی که این تعادل را برهم بزند، باعث رشد و تکثیر آنها خواهد شد. عفونت مخمری واژن به دلیل رشد بیش از حد مخمرها مانند کاندیدا آلبیکانس ایجاد می‌شود. علائم شامل خارش و سوزش شدید و ترشحات پنیری سفید است. درمان عفونت مخمری واژن شامل استفاده از داروهای ضد قارچ و تغییرات در رژیم غذایی می‌ باشد. درمان طبیعی عفونت مخمری می‌توانند به عنوان مکمل درمان‌های دارویی برای کاهش علائم عفونت مخمری واژن استفاده شوند. با این حال توصیه می‌شود پیش از استفاده از هرگونه درمان خانگی با پزشک مشورت کنید. در ادامه چند مورد از این درمانهای طبیعی ذکر می شود:

پیشگیری از عفونت واژینال

پیشگیری از عفونت واژن با رعایت موارد بسیار ساده‌ای امکان‌ پذیر است. از مهمترین راه های پیشگیری از عفونت واژن، رعایت مسایل بهداشتی توسط بانوان است. درواقع با ایجاد یکسری تغييرات در عادات و پوشش و سبک زندگي می‌ توان از واژینیت تا حد قابل توجهی پیشگیری کرد. برای جلوگیری از عفونت واژینال رعایت نکات زیر توصیه می‌شود:

درمان خانگی عفونت واژینال

در حال حاضر علاوه بر مصرف داروهای شیمیایی می‌توان از داروهای خانگی نیز جهت درمان عفونت واژن استفاده کرد. برخی از درمان‌ های خانگی شامل استفاده از پروبیوتیک‌ ها، روغن نارگیل و سرکه سیب هستند. این درمان‌ها ممکن است به تسکین علائم کمک کنند؛ اما باید با احتیاط و مشورت پزشک استفاده شوند. چندین درمان طبیعی عفونت واژن برای از بین بردن عفونت های واژن و مخمری وجود دارد. رایج‌ ترین راه‌های خانگی درمان عفونت واژینال عبارت است از:

تفاوت‌ های عفونت قارچی و باکتریایی واژن

عفونت قارچی یا باکتریایی دو نوع مشکل شایع بین بانوان است و هیچ‌کدام نگران کننده نیست. عفونت قارچی و واژینوز باکتریایی علائم مشابهی دارند؛ اما با عوامل مختلفی ایجاد می‌شوند.. مهمترین تفاوت عفونت قارچی و باکتریایی واژن این است که عفونت‌های قارچی به دلیل قارچ و عفونت‌های BVبه دلیل باکتری ایجاد می‌شود. رشد بیش از حد قارچ کاندیدا باعث ایجاد عفونت‌های قارچی است. رشد بیش از حد یکی از انواع باکتری‌های داخل واژن، باعث ایجاد عفونت‌های باکتریایی (BV) می‌شود .برخی عفونت‌های قارچی واژن با استفاده از داروهای بدون نسخه قابل درمان هستند؛ اما تمام عفونت‌های باکتریایی نیاز به تجویز دارو دارند .
برای تشخیص عفونت واژینال پزشک از شما یک شرح حال کامل می‌گیرد. به این صورت که پزشک از شما در رابطه با میزان ترشحات، رنگ، غلظت، بوی ترشحات و… سؤال می‌پرسد. البته ممکن است که پزشک در این شرایط در رابطه با سابقه قبلی عفونت واژن، تعداد شرکای جنسی و… نیز از شما سؤال بپرسد تا به این ترتیب دقیق‌تر و سریع‌تر تشخیص دهد. تشخیص صحیح با توجه به نوع ترشحات، بو و علائم دیگر انجام می‌شود و درمان مناسب انتخاب می‌شود

درمان دارویی عفونت واژینال

درمان دارویی عفونت‌های واژینال شامل استفاده از داروهای ضد قارچ، آنتی‌بیوتیک‌ها و ضدانگل‌ها می‌باشد که بسته به نوع عفونت و شدت آن توسط پزشک تجویز می‌شوند. به عنوان مثال، عفونت باکتریایی واژن، یکی از رایج‌ترین اشکال این بیماری با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. اگر عفونت قارچی واژن، عفونت باکتریایی یا تریکومونیازیس برای شما تشخیص داده شود، پزشک نسخه‌ای از کرم‌ها، شیاف‌ها یا قرص‌ برای عفونت واژینال ارائه می‌دهد. به طور مشابه، اگر عفونت واژن ناشی از تغییرات هورمونی یا سطوح پایین استروژن باشد، پزشک نسخه‌ای برای درمان آزادسازی استروژن در بدن شما تجویز می‌کند. اگر عفونت واژن ناشی از آلرژی یا تحریک باشد، علائم معمولاً با قطع استفاده از هر چیزی که باعث ایجاد مشکل می‌شود از بین می‌رود.

نشانه‌ های عفونت واژینال

نشانه‌ های عفونت واژینال شامل خارش، سوزش، تغییر در ترشحات واژن، بوی نامطبوع و درد در هنگام ادرار یا رابطه جنسی است و ترشحات واژن، خارش و سوزش از علائم اولیه عفونت واژینال هستند.
علائم عفونت واژن عبارتند از:

عفونت‌های واژینال در بارداری

عفونت واژینال در بارداری از مواردی است که احتمال ایجاد آن در طی بارداری وجود دارد و می‌توانند خطرات بیشتری برای مادر و جنین ایجاد کنند. تاثیر عفونت واژینال بر بارداری این است که در نهایت منجر به زایمان زودرس و ناهنجاری می‌ شود. تشخیص و درمان سریع با داروهای مناسب برای جلوگیری از عوارض احتمالی ضروری است. برخی تنها با استفاده از آنتی‌ بیوتیک‌ ها درمان می‌شوند و برخی باید تحت نظر پزشک در بیمارستان بستری شوند. در صورت حاد بودن عفونت، پزشک ممکن است دستور زایمان را زودتر از زمان موعد بدهد.

نتیجه ‌گیری

با توجه به محیط مرطوب و باز واژن، این اندام در معرض آلودگی‌ ها و رشد قارچ‌ ها است و همیشه بایستی بهداشت و مراقبت آن مورد توجه باشد. عفونت واژن به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد و مشکلی شایع در میان خانم‌ ها است. اگرچه در صورت وقوع این عارضه، مراجعه به پزشک توصیه می‌ شود؛ اما با به‌ کارگیری راهکارهای خانگی و مراقبت‌ های بهداشتی، می‌ توان در بسیاری از موارد آن را کنترل و برطرف کرد. در مجموع ، شناخت انواع عفونت واژینال و راه‌های درمان آنها برای حفظ سلامت زنان بسیار اهمیت دارد. تشخیص سریع و درمان مناسب، چه با داروهای ضد قارچ برای عفونت قارچی واژن، چه با آنتی‌ بیوتیک‌ ها برای واژینوز باکتریایی و تریکومونیازیس، می‌ تواند به جلوگیری از بروز مشکلات جدی‌ تر کمک کند. علاوه بر این، پیشگیری از عفونت‌ های واژینال با رعایت بهداشت و استفاده از روش‌ های خانگی موثر است. با رعایت این نکات، زنان می‌توانند از عفونت‌ های واژینال پیشگیری کرده و در صورت بروز، درمان سریع و موثری را تجربه کنند.


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

علل سقط جنین و راههای پییشگیری از آنعلل سقط جنین و راههای پییشگیری از آن

از دلایل سقط جنین می‌ توان به عوامل فیزیولوژیکی نظیر اختلالات ژنتیکی و بیماری‌ های مادر عواملی مانند استرس شدید یا مصرف مواد مخدر اشاره کرد . ...

تاریخ انتشار : 1403-04-11

واژینیت در بارداری؛ علل، علائم، تشخیص و درمانواژینیت در بارداری؛ علل، علائم، تشخیص و درمان

عوارض واژینیت در دوران بارداری خارش، التهاب و تغییرات در بو و رنگ مایعات ناحیه تناسلی است . درمان واژینیت در بارداری برای سلامت مادر و جنین مهم است ...

تاریخ انتشار : 1403-04-06

سقط جنین چیست؛ انواع،عوارض و دلایلسقط جنین چیست؛ انواع،عوارض و دلایل

انواع سقط جنین می‌ تواند به روش‌ های دارویی یا جراحی انجام شود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند . در این متن به عوارض احتمالی سقط جنین می پردازیم ...

تاریخ انتشار : 1403-03-31