دانستنیهای سرطان بیضه و راههای درمان آن

سرطان بیضه یکی از نوع‌های شایع سرطان در مردان جوان است که اغلب در سنین بین 15 تا 35 سالگی تشخیص داده می‌شود. این نوع سرطان از سلول‌های بیضه، که در آنها تولید نخاع اسپرماتوژنز انجام می‌شود، شکل می‌گیرد. علایم این بیماری ممکن است شامل تورم یا تغییر اندازه بیضه، درد یا ناراحتی در ناحیه بیضه، احساس سنگینی یا فشار، و وجود ضایعات یا تورم در منطقه بیضه باشد. تشخیص سرطان بیضه به وسیله ام آر آی، سونوگرافی بیضه، آزمایش خون (مانند آلفا فتوپروتئین) و در صورت لزوم بیوپسی انجام می‌شود. درمان این بیماری شامل جراحی (مانند اخراج بیضه)، درمان‌های شیمیایی و درمان‌های تابشی است. پس از درمان، پیگیری منظم و مراقبت‌های پساعلاجی از جمله ارزیابی‌های پزشکی مداوم برای زندگی بهتر بیمار اساسی می‌باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم سرطان بیضه پیشرفته

علت سرطان بیضه

در حال حاضر علت اصلی ایجاد سرطان بیضه هنوز ناشناخته است. سرطان بیضه زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های سالم در بیضه دچار یک تغییر غیرطبیعی شوند. سلول‌های سالم به شکلی منظم رشد کرده و تقسیم می‌شوند تا عملکرد طبیعی بدن ما را حفظ کنند. اما گاهی اوقات برخی از سلول‌ها دچار ناهنجاری می‌شوند. در نتیجه‌ی این ناهنجاری، رشد طبیعی سلول‌ها از کنترل خارج شده و باعث افزایش غیرطبیعی تعداد سلول‌ها (که معمولا ظاهری غیرطبیعی نیز دارند) می‌شوند. که در نتیجه تجمع این سلول ها در بیضه با عث ایجاد یه توده می شود.

چه عواملی می ‌تواند خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش دهد؟

عواملی که می توانند خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش دهند عبارتند از:

راههای تشخیص سرطان بیضه چگونه است؟

راه‌های مختلفی برای تشخیص سرطان بیضه وجود دارد از جمله :

در این روش مارکرهای سرطانی مانند آلفا فیتوپروتئین، گونادوتروپین جفتی انسانی و لاکتات دهیدروژناز چک می‌شود. هرچند ممکن است با وجود سرطان، آزمایش خون طبیعی باشد.

سونوگرافی بهترین ابزار تصویربرداری برای تشخیص سرطان بیضه می‌باشد (با دقت بالای 90٪؜) که می‌تواند وجود یک تومور و اندازه‌ی آن را مشخص کند.

در این روش نمونه‌ای کوچک از بافت بیضه تهیه کرده و آن را با میکروسکوپ مشاهده می‌کنند تا تشخیص دهند توده بدخیم (سرطانی) است یا خوش‌خیم (غیر سرطانی)

سرطان بیضه

درمان سرطان بیضه

درمان سرطان بیضه شامل جراحی، پرتو درمانی، شیمی‌درمانی یا ترکیبی از این‌ها است.

جراحی اركیدكتومی

در این روش بیضه‌ها را با جراحی خارج می‌کنند تا از گسترش تومور به دیگر اعضای بدن جلوگیری کنند. اگر در مرحله‌ی اول بیماری تشخیص داده شود، ممکن است جراحی تنها درمان موردنیاز باشد. اركیدكتومی یک جراحی تقریباً ساده است. بیمار یک بیهوشی کلی دریافت می‌کند. یک برش کوچک در ناحیه‌ی کشاله‌ی ران ایجاد کرده و بیضه از طریق آن برداشته می‌شود. این جراحی به هدایت برنامه درمانی کمک می کند.

پرتو درمانی

پرتودرمانی از پرتوهای اشعه‌ی ایکس با قدرت بالا برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. ممکن است به صورت تابش خارجی یا تشعشعات داخلی تجویز شود.
تابش خارجی از دستگاهی استفاده می کند که تابش را به ناحیه سرطانی هدف قرار می دهد.
تشعشعات داخلی شامل استفاده از دانه های رادیواکتیو یا سیم هایی است که در ناحیه آسیب دیده قرار می گیرند. این فرم اغلب در درمان سمینوم ها موفق است.

شیمی درمانی

شیمی‌درمانی سرطان بیضه شامل استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی می‌باشد.شیمی درمانی از دارو برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. این یک درمان سیستمیک است، به این معنی که می‌تواند سلول‌های سرطانی را که به سایر قسمت‌های بدن شما سفر کرده‌اند، بکشد. هنگامی که آن را به صورت خوراکی یا از طریق رگ ها مصرف کنید، می تواند از طریق جریان خون شما عبور کند تا سلول های سرطانی را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید : عملکرد بیضه در مردان

مراقبت های بعد از درمان سرطان بیضه

آیا سرطان بیضه کشنده است؟

در صورتی که این سرطان زود تشخیص داده شود قابل درمان می باشد، حتی اگر سرطان از بیضه فراتر رفته باشد یا به‌اصطلاح متاستاز کرده باشد. در صورت درمان مناسب، احتمال مرگ در اثر این سرطان بسیار کم است.

بیشتر بخوانید :

آیا سرطان بیضه می ‌تواند اثری بر باروری داشته باشد؟

در صورت جراحی برای درمان سرطان ، اگر فرد بعد از جراحی بیضه‌ای نداشته باشد، نابارور خواهد شد زیرا او دیگر توانایی ساخت اسپرم ندارد. اگر که فرد می‌خواهد در آینده صاحب فرزند شود، باید قبل از جراحی اسپرم خود را در بانک اسپرم ذخیره کند. در رابطه با دیگر درمان‌های سرطان بیضه، شامل پرتو درمانی و شیمی‌درمانی نیز می‌توانند روی باروری فرد تأثیر گذاشته و برای مدتی طولانی این توانایی را از فرد بگیرند. طبق توصیه پزشکان بهتر است تا یک سال بعد از پایان درمان شیمی درمانی و پرتو درمانی نسبت به فرزند آوری اقدام نکنید. این فاصله زمانی باعث می‌شود اسپرم‌های آسیب ‌دیده از هرگونه آسیب ناشی از درمان بهبود پیدا کنند.ذالبته در نظر داشته باشید بعد از درمان ممکن است چند سال طول بکشد تا مردان قدرت باروری خود را به طور کامل به دست آورند. به طور کلی توانایی باروری مردان بعد از درمان کاهش پیدا می‌کند که میزان آن به شدت بیماری و نوع درمان بستگی دارد و گاهی درمان سرطان منجر به ناباروری در مردان خواهد داشت.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، سرطان بیضه یکی از شایع ‌ترین نوع‌های سرطان در مردان جوان است که معمولاً در سنین جوانی تشخیص داده می‌شود. شناخت علائم و نشانه‌ های آن، اهمیت بررسی و سریعترین شناسایی ممکن، و درمان به موقع از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از روش‌های مدرن تشخیصی و گزینه‌های درمانی متنوع، امکان بهبود و مدیریت موثر این بیماری فراهم می‌شود، که باعث بهبود کیفیت زندگی و طول عمر بیماران مبتلا می‌ گردد.

همچنین بخوانید : عفونت بیضه یا اپیدیدیمیت


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

حاملگی مولار چیست چه علائمی دارد و راههای درمان آن کدام است؟حاملگی مولار چیست چه علائمی دارد و راههای درمان آن کدام است؟

حاملگی مولار از نادرترین انواع بارداری‌ های غیرطبیعی است که به دلیل ناهنجاری‌ های ژنتیکی در شکل‌ گیری جنین رخ می‌ دهد. که به بچه خوره نیز معروف است . ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16

تعیین جنسیت با روش IVF چیست و چگونه انجام می شود؟تعیین جنسیت با روش IVF چیست و چگونه انجام می شود؟

تعیین جنسیت به روش IVF (لقاح خارج رحمی) یکی از درمان‌ های نازایی و کنترل زاد و و لد است و به والدین امکان انتخاب جنسیت جنین خود را می دهد . ...

تاریخ انتشار : 1403-06-05

تاثیرات سرطان بیضه بر باروری مردان چیست؟تاثیرات سرطان بیضه بر باروری مردان چیست؟

درمان‌ های سرطان بیضه، از جمله جراحی، شیمی‌ درمانی و پرتو‌درمان ، به دلیل تاثیر بر هورمون‌ ها و ساختار بیضه‌ ها می تواند موجب کاهش کیفیت اسپرم شود ...

تاریخ انتشار : 1403-05-31