همه چیز درباره فریز تخمک : مزایا ، عوارض و فرایند انجام آن

فریز تخمک یا انجماد تخمک، یکی از پیشرفته‌ ترین روش‌های حفظ باروری است که به زنان امکان می‌دهد تخمک ‌های خود را در دوره‌ای از زندگی که کیفیت تخمک ‌ها در بالاترین حد است، ذخیره کرده و در آینده برای بارداری از آنها استفاده کنند. این تکنیک به ویژه برای زنانی که به دلیل بیماری، درمان‌های پزشکی، یا برنامه‌ریزی‌های شخصی تصمیم دارند بارداری خود را به تعویق بیاندازند، یک گزینه ایده‌آل محسوب می‌شود. فریز تخمک، دارای یک پروسه علمی است و باید به صورت کاملا اصولی انجام شود که مراحل آن شامل تحریک تخمک و ذخیره ‌سازی تخمک، استخراج تخمک و فریز آن است. این مراحل توسط متخصصان و در مراکز و کلینیک ‌های درمان ناباروری انجام می‌شود و عوارض فریز تخمک در برابر مزایای آن ناچیز است. با پیشرفت تکنولوژی‌های پزشکی، فریز تخمک به یکی از موضوعات پرطرفدار و امید بخش در زمینه باروری تبدیل شده است و اهمیت آن در برنامه‌ ریزی‌ های خانواده و سلامت باروری روز به روز افزایش می‌یابد. فرآیند فریز تخمک و باروری، حساس است و نیاز به دقت و دانش تخصصی دارد، در نتیجه مشاوره فریز تخمک و انتخاب یک مرکز معتبر فریز تخمک در ایران برای انجام آن اهمیت دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

فریز تخمک چیست؟

فریز تخمک یکی از روش‌های حفظ باروری است. در طول این روش، از دارو برای تحریک رشد تخمک استفاده می‌شود. سپس تخمک ‌های بالغ، از تخمدان ‌ها استخراج می‌گردند و جهت ذخیره ‌سازی، منجمد می‌شوند.

علت فریز تخمک

برخی از دلایل اصلی برای فریز کردن تخمک عبارتند از:

فریز تخمک

مزایای فریز تخمک برای دختران کم سن

فریز کردن تخمک برای دختران کم‌ سن مزایای قابل توجهی دارد که این مزایا شامل موارد زیر است :

فرایند انجام فریز تخمک

نزدیک به قاعدگی داروهای تحریک تخمک گذاری تجویز شده و سپس با سونوگرافی و چک کردن هورمون ‌های جنسی وضعیت تخمک گذاری و ذخیره ‌سازی تخمک مادر پایش می‌شود تا در زمان مناسب تخمک ‌ها برداشته شوند. طی یک روش سرپایی با بی حسی موضعی تخمک ‌های دیواره واژن با کمک سونوگرافی توسط پزشک برداشت شده و تخمک ‌های سالم و بالغ منجمد می‌شود. در زمان مناسب برای باروری تخمک ‌ها گرم شده و در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم لقاح پیدا می‌کند، جنین تشکیل خواهد شد و در رحم مادر قرار خواهد گرفت.

فریز تخمک و نقش آن در بهبود شانس بارداری

فریز تخمک به زنان این امکان را می‌دهد تا شانس بارداری خود را افزایش دهند. در ادامه نقش فریز کردن تخمک در بهبود شانس بارداری توضیح داده شده است:

شرایط سنی که فریز تخمک امکان دارد؟

فریز تخمک در شرایط سنی خاصی انجام می‌شود. در زیر به بررسی شرایط سنی مناسب پرداخته ‌ایم:

بهترین سن برای فریز تخمک

بهترین زمان برای فریز کردن تخمک معمولا بین سنین 20 تا 35 سال است.

بیشتر بخوانید : تحریک بیش از حد تخمدان

نحوه انجام بارداری با فریز تخمک به چه شکل است؟

بارداری با تخمک‌ فریز شده یک فرآیند چند مرحله‌ای است. در ادامه به تشریح این مراحل می‌پردازیم:

  1. ذوب کردن تخمک‌ ها: اولین مرحله پس از تصمیم به بارداری، ذوب کردن تخمک ‌های فریز شده است. این کار باید در یک مرکز معتبر و تحت نظارت پزشک انجام شود.
  2. کیفیت تخمک ‌ها: پس از ذوب، کیفیت تخمک ‌ها ارزیابی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که شرایط برای باروری مناسب است.
  3. تلقیح IVF یا: ICSI بسته به شرایط، تخمک‌های ذوب شده معمولا با اسپرم (از شریک زندگی یا اهدا کننده) ترکیب می‌شوند تا باروری انجام شود. اگر از روش IVF استفاده شود، تخمک‌ها و اسپرم در آزمایشگاه در کنار هم قرار می‌گیرند. در روش ICSI (تلقیح داخل سیتوپلاسمی اسپرم) یک اسپرم به طور مستقیم به داخل تخمک تزریق می‌شود.
  4. رشد جنین: پس از باروری، جنین‌ها در محیط آزمایشگاهی برای چند روز (معمولاً 3 تا 5 روز) رشد می‌کنند. در این مدت، جنین‌ها به مراحل مختلف توسعه می‌رسند.
  5. انتقال جنین: جنین‌های مناسب بعد از رشد به رحم زن منتقل می‌شوند. این مرحله معمولا بدون بی‌هوشی و با استفاده از یک کاتتر مخصوص انجام می‌شود.
  6. آزمایش بارداری: حدود دو هفته پس از انتقال جنین، آزمایش بارداری انجام می‌شود تا مشخص شود آیا جنین به دیواره رحم چسبیده و بارداری موفق بوده است.

هزینه‌ فریز تخمک

هزینه فریز تخمک بسته به اینکه چه مرکزی را برای انجام این کار انتخاب می‎‌کنید و اینکه چه خدماتی به شما ارائه شود، متفاوت خواهد بود.

سوالات رایج درباره فریز تخمک

به‌ طورکلی فرایند فریز تخمک بین 2 تا 3 هفته طول می‌کشد؛ اما اکثر چرخه‌ ها در کمتر از 2 هفته انجام می‌شود.

عمر تخمک های فریز شده زیاد است و می توان تا مدت 10 سال و بیشتر از آنها نگهداری و استفاده نمود.

فریز کردن تخمک می‌تواند به حفظ کیفیت تخمک‌ ها کمک کند، به ویژه اگر در زمان مناسب انجام شود. انجماد تخمک در سنین پایین‌تر (به ویژه بین 20 تا 35 سالگی) معمولا منجر به حفظ کیفیت بالاتر آنها می‌شود. در این سنین، تخمک‌ ها سالم‌تر و با احتمال باروری بیشتری هستند.
نتیجه گیری
فریز تخمک روشی است برای حفظ قدرت باروری در زنانی که به علت شرایط زندگی و سلامتی می خواهند بارداریشان را به تعویق بیندازند. در تکنیک‌ های فریز تخمک ابتدا تخمک ها با روش IVF از تخمدان ها برداشته می شوند، سپس به سرعت منجمد شده و در دمای پایین تر از دمای انجماد نگهداری می شوند. فریز تخمک به عنوان یک روش پیشرفته و موثر در حفظ باروری، امکان برنامه‌ ریزی بهتر برای آینده را به زنان می‌دهد و به آنها آزادی بیشتری در تصمیم‌ گیری درباره زمان بارداری می ‌بخشد. با وجود برخی چالش ‌ها و هزینه‌ ها، این روش می‌تواند در شرایط مناسب، شانس موفقیت بارداری را به طور قابل توجهی افزایش دهد. در نهایت، انتخاب فریز تخمک باید بر اساس مشاوره دقیق پزشکی و نیازهای فردی هر زن صورت گیرد .

همچنین بخوانید : تخمک اهدایی


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

حاملگی مولار چیست چه علائمی دارد و راههای درمان آن کدام است؟حاملگی مولار چیست چه علائمی دارد و راههای درمان آن کدام است؟

حاملگی مولار از نادرترین انواع بارداری‌ های غیرطبیعی است که به دلیل ناهنجاری‌ های ژنتیکی در شکل‌ گیری جنین رخ می‌ دهد. که به بچه خوره نیز معروف است . ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16

تعیین جنسیت با روش IVF چیست و چگونه انجام می شود؟تعیین جنسیت با روش IVF چیست و چگونه انجام می شود؟

تعیین جنسیت به روش IVF (لقاح خارج رحمی) یکی از درمان‌ های نازایی و کنترل زاد و و لد است و به والدین امکان انتخاب جنسیت جنین خود را می دهد . ...

تاریخ انتشار : 1403-06-05

تاثیرات سرطان بیضه بر باروری مردان چیست؟تاثیرات سرطان بیضه بر باروری مردان چیست؟

درمان‌ های سرطان بیضه، از جمله جراحی، شیمی‌ درمانی و پرتو‌درمان ، به دلیل تاثیر بر هورمون‌ ها و ساختار بیضه‌ ها می تواند موجب کاهش کیفیت اسپرم شود ...

تاریخ انتشار : 1403-05-31