هزینه، مزایا و معایب جنین اهدایی

جنین اهدایی به اینصورت است که اسپرم و تخمک از زن و شوهری گرفته می شود و در ازمایشگاه مراکز ناباروری در محیطی مخصوص شرایط لقاح انرا فراهم می کند تا جنین تشکیل شود. جنینها را یا بصورت تازه انتقال می دهند و یا فریز می کنند و پس از مدتی از فریز خارج می کنند و به رحم گیرنده جنین انتقال می دهند .

آنچه در این مطلب میخوانید

در ایران چه زوجهائی جنین اهدایی می گیرند

1- در مواردی که اسپرم شوهر ضعیف است و جنین با کیفیت تشکیل نمی شود وتصمیم به IVFگرفته می شود و درمان با آی وی اف ، با شکست مواجه می شود .

2- در مواردی که بیماری ژنتیکی شناخته شده ای در هر دو نفر یا یکی از آنها دیده می شود و خطر بروز بیماری در فرزند زیاد است . در چنین مواردی برای جلوگیری از تولد نوزاد بیمار جنین اهدایی انتقال داده می شود .

3- به زوجهائی که شوهر فاقد اسپرم است و زن سالم است نیز در مراکز ناباروری ایران جنین اهدایی داده می شود که اینکار اگر با اقدامات انجام شده در مراکز ناباروری خارج مقایسه شود اشتباه است . زیرا در هیچ کشوری بجز ایران جنین اهدایی به زوجهای آزوسپرم تلقیح نمی شود ، بلکه به ایندسته از زوجها اسپرم اهدایی تلقیح می شود .

از صمیم قلب دعا می کنم که همۀ زنان عالَم تا درد زایمان را تجربه نکرده اند ، از دنیا نروند .

مسائل شرعی جنین اهدائی

اغلب مراجع تقلید انتقال جنین اهدائی را جایز می دانند ولی در ارث بردن بچه از پدر ایرادات شرعی نسبتا زیاد وارد دانسته اند . فرزند اگر دختر باشد به پدر قانونی محرم است ولی به عموی قانونی خود محرم نیست .
عده ای از مراجع تقلید نظر به اینکه تخمک زن دیگری در رحم این زن پرورش پیدا می کند ، در ارث بردن بچه از مادر هم ایراد و اشکال گرفته اند .
بنا به این دلائل پدر و مادر قانونی بهتر است برای اینکه مال غیر شرعی از آنها به بچه نرسد ، در زمان حیات خودشان هر چقدر از مال خود را که خواستند بطور رسمی در دفترخانۀ اسناد رسمی به بچه ببخشند .

هزینه جنین اهدائی

در مراکز ناباروری خصوصی قیمت جنین اهدایی بین 10 تا 50 میلیون تومان ( در سال 1400 ) ولی در مراکز ناباروری دولتی کمتر از ده میلیون تومان است . تعدادی از مراکز ناباروری جنینهای آمادۀ انتقال اکثر اوقات دارند .
بعضی از مراکز هم به زوج متقاضی گرفتن جنین اهدایی می گویند که خودتان اهدا کننده ی جنین معرفی کنید تا برایتان آماده و انتقال دهیم . در این حالت زوج گیرنده ی جنین مجبور می شوند توسط رابط های مرکز ناباروری ، اهدا کننده ی جنین پیدا کنند ، که در این حالت ممکن است ضمن پرداخت پول به رابط ، اهدا کننده ی واقعی هم پیدا نکنند و متوجه شوند که منظور آنها فقط کلاهبرداری بوده است .
بنابر این توصیۀ اکید ما به کسانیکه می خواهند جنین اهدایی بگیرند این است که چنانچه واسطه ای درخواست پول از شما برای معرفی زوج اهداکننده ی جنین کرد ، بگوئید که اولین قسط از حق الزحمه شما را زمانی که زوج را به مرکز ناباروری آوردی می دهم .
همچنین ممکن است بدون واسطه ، اهداکنندۀ جنینی پیدا کنید ( توسط آگهی در سایتهای مختلف ) در این صورت نیز اگر درخواست واریز پول از شما کرد ، بگوئید که اولین قسط پول را روز تخمک کشی در مرکز ناباروری می دهم . دلیل این نوع برخورد دو مسئله است ، یکی اینکه عده ای کلاهبردار تحت پوشش اهداکننده از مردم کلاهبرداری می کنند دومین دلیل که نباید پول قابل توجهی پرداخت کنید اینست که پس از انتقال جنین حدود 40- 30% احتمال حامله شدن شما وجود دارد ، بنابراین قسط دوم پول پرداختی را پس از مثبت شدن جواب بارداری باید پرداخت کنید .

روش اسپرم اهدایی

میزان موفقیت جنین اهدائی

درصد موفقیت جنین اهدائی با هر بار انتقال که معمولا 2-4 جنین ترانسفر می گردد بطور میانگین حدود 30% احتمال حاملگی وجود دارد . هر چقدر کیفیت جنینها بهتر و سن گیرنده کمتر باشد احتمال بارداری بیشتر می شود .
در سنین 35 تا 40 سالگی احتمال حامله شدن حدود 20 درصد و در خانمهایی که بالاتر از 40 سال سن دارند میزان حاملگی حدود 10 تا 15 است .
در سن 25 تا 35 سالگی احتمال باردار شدن حدود 40 در صد است .
میزان تبّحر پزشک و کیفیت داروهای مصرفی و نوع تغذیه ی مادر نیز احتمال حاملگی را کم و زیاد می کند .

مزایا و معایب جنین اهدائی

در مقایسه با گرفتن فرزند خواندگی حسن آن این است که چون مادر 9 ماه بارداری را تجربه می کند و بچه شیر می دهد حس مادرانه بهتری پیدا می کند و بسیار راضی تر است .
اگر یکی از زوجین سالم و دیگری عیب غیر قابل درمان دارد بهتر است بجای گرفتن جنین اهدایی ، اسپرم اهدایی یا تخمک اهدایی بگیرید که 50% خصوصیات ارثی بچه به خودتان برود .
عیب دیگر گرفتن جنین اهدایی این است که فرزند ممکن است هیچ شباهتی به خودشان نداشته باشد و اگر این عدم شباهت را دیگران بطور مکرربه آنها یاد اوری کنند احساس آرامش انها از بین می رود و چه بسا از اینکار پشیمان شوند .
پایان
وجود کودک در خانواده موجب آرامش والدین می گردد.

دکتر عنایت الله ایزدی در اصفهان متخصص اورولوژی ، تشخیص و درمان ناباروری مردان ، درمان ناتوانی جنسی و اعمالی نظیر بارداری با اسپرم اهدایی ، IUI ، فریز اسپرم را با درصد موفقیت بالا و تجربه چندین سال رضایت مندی بیمارانشان انجام می دهند .


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :سارا [ 1403-04-01 ]

سلام اقای دکتر ببخشید . ایا شما به کسانی که بچه دارند دوباره قصد بچه دار شدن دارند هم جنین اهدایی می دهید . پاسخ : با سلام ، جنین اهدایی فقط به کسانیکه هیچ بچه ای ندارند تعلق می گیرد ، ولی گرفتن اسپرم اهدایی محدودیت ندارد .

سیدحسام الدین حسینی [ 1402-07-04 ]

با سلام. آقای دکتر من ۷ ساله که ازدواج کردم و آزو اسپرم هستم دو بار عمل کردم ولی بی فایده بود . خانومم ۳۹ سالشه من هم ۴۰ ساله هستم . ممنون میشم که ما رو راهنمایی بفرمایید؟ با سلا م : می توانید تلفنی یا حضوری راجع با اسپرم اهدایی صحبت کنید .

بی نام [ 1402-05-26 ]

سلام آقای دکترمن۵ساله ازدواج کردم وصاحب بچه نشده ایم . رفتم دکتر گفت آز وسپرمی دارید و خانم سالمه ، چیکاربایدبکنیم ؟ شما رو خدا اگه راهی هست کمکمون کنید . جواب : با سلام ، چون هیچ اسپرمی ندارید ، از اسپرم اهدایی باید استفاده کنید . گرفتن جنین اهدایی هم برایتان مناسب نیست .

قاسم [ 1402-05-21 ]

سلام 52 ساله هستم و فرزندی نداریم یک سال پیش در مر کز نا باروری اصفهان آزمایش اسپرمم را گفتندخوبه ، اما خانمم 47 ساله هست وعادتش قطع شده لطفا راه نمایی کنید ، با تشکر ، جواب :با سلام ، جنین اهدایی یا فرزندخوانده باید بگیرید .

زهرا [ 1402-04-30 ]

سلام خسته نباشید من خودم اصلا تخمکی برای بارداری ندارم واسپرم همسرم هم ضعیف است . آیامیتوانیم ازجنین اهدایی استفاده کنیم ؟ خودم ۲۵ سالمه شوهرم ۳۰سال و ۸ ساله ازدواج کردیم . جواب : با سلام ، بله میتوانید جنین اهدایی بگیرید .

جواد [ 1402-04-27 ]

سلام وقت بخیر ، جساراتا شرایط اسپرم اهدایی به چه صورت هست ؟ و اهداکنندۀ اسپرم در مرکز شما هست یا باید خود زوجین اهداکننده رو پیدا کنن؟ پاسخ : با سلام ، در مطلب اسپرم اهدایی توضیحاتی در مورد روش انجام کار داده ایم که لازمست آنرا مطالعه کنید . اهداکنندۀ اسپرم هم خودمان داریم و صلاح نیست شما با کسی در این مورد صحبت کنید .

جواد [ 1402-04-24 ]

سلام وقت بخیر ، جساراتا شرایط اسپرم اهدایی به چه صورت هست ؟ و اهداکنندۀ اسپرم در مرکز شما هست یا باید خود ما اهداکننده رو پیدا کنیم و بیاوریم .؟ جواب : با درود ، در مبحث اسپرم اهدایی روش انجام کار را مطالعه کنید . اهداکنندگان اسپرم با قیافه ها و تیپهای مختلف هم ما داریم و صلاح نیست شما در این مورد با کسی صحبت کنید .

سید ولی [ 1402-04-14 ]

سلام اقای دکتر، خسته نباشی ، خدا قوت . فقط خواستم بگم الهی از خدا هر چی میخوای بهت بده . خانم بار اول با دریافت اسپرم اهدایی در مرکز شما صاحب فرزند شد و الان امید به زندگی مون بیشتر شده . خداروشکرگزارم و از زحمات شما و کادر درمانتون متشکرم .

لیلا [ 1402-04-09 ]

باسلام وخسته نباشید خدمت جناب اقای دکترایزدی و پرسنل محترم و زحمت کشتون : من بعداز 5 بارتزریق آزمایشم مثبت شد . کمال تشکر ازاقای دکترایزدی را دارم که مارو به ارزومون رسوندندید . پیروزو سربلندباشید .

قاسم [ 1402-02-03 ]

سلام آقای دکتر : من ۷ ساله ازدواج کردم و بچه دار نشدم . آزمایش دادم اسپرمم ضعیفه ، ای وی آف کردم جواب نگرفتم . اهدای جنین انجام بدم نتیجه میگیرم ؟ الآنم یزدم و میخوام بیام اصفهان . ممنون از شما . جواب : با سلام ، به ویزیت حضوری نیاز دارید .

ماری [ 1402-01-19 ]

سلام آقای دکتر ایزدی عزیز ، میخواستم بپرسم شما برای درمان مشکلات اسپرم از اسپرم اهدایی هم استفاده می کنید ؟ البته تخمک هایم کمی ضعیف هستند که با دارو و آمپول رشد می کنند .جواب : با سلام ، بله ، اگر اسپرم سالمی ندارید میتوانید از اسپرم اهدایی استفاده کنید .

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

واژینیت در بارداری؛ علل، علائم، تشخیص و درمانواژینیت در بارداری؛ علل، علائم، تشخیص و درمان

عوارض واژینیت در دوران بارداری خارش، التهاب و تغییرات در بو و رنگ مایعات ناحیه تناسلی است . درمان واژینیت در بارداری برای سلامت مادر و جنین مهم است ...

تاریخ انتشار : 1403-04-06

سقط جنین چیست؛ انواع،عوارض و دلایلسقط جنین چیست؛ انواع،عوارض و دلایل

انواع سقط جنین می‌ تواند به روش‌ های دارویی یا جراحی انجام شود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند . در این متن به عوارض احتمالی سقط جنین می پردازیم ...

تاریخ انتشار : 1403-03-31

انواع عفونت واژینال و راههای درمانانواع عفونت واژینال و راههای درمان

عفونت واژینال از مشکلات شایع زنان و با علائمی نظیر خارش واژن، ترشحات غیرطبیعی و بوی نامطبوع همراه می‌ باشد و نسبت به نوع عفونت درمانهای متفاوتی دارد ...

تاریخ انتشار : 1403-03-24