بارداری با جنین اهدایی؛ درصد موفقیت، مزایا و معایب

مادرشدن آغازیست دوباره ، به دنیائی که زیبائیهایش بیکران ، و مهربانیهایش بی اندازه است .
امروزه به علت مسائل مختلفی که منجر به ناباروری می شود، بسیاری از زوجهای بی بچه از روی ناچاری ، روش های اهدایی را انتخاب می کنند. اهدای جنین از طرف زوجی که سابقه فرزندآوری موفقی داشته اند به زوجی که مشکل ناباروری دارند ، می تواند بسیار کمک کننده و موفقیت آمیز باشد.
انتقال جنین های اهدایی به روش آی وی اف انجام می شود. حتی زوجهای مشکل داری که حین آی وی اف برای خودشان ، جنین های اضافه را فریز می کنند، می توانند در آینده از آنها برای خود یا دیگران استفاده کنند.
اهدای جنین دربعضی مراکز ناباروری انجام می شود. این مراکز دارای بخش های مختلف و تجهیزات کاملی هستند که مانع اتلاف وقت و هزینه برای مراجعین می شود. در طی روال تأیید صلاحیت توسط دادگاه ، اهداکنندگان باید آزمایشات مختلفی انجام داده و توسط متخصصان متعددی معاینه شوند تا در لیست اهداکننده ها قرار گیرند.

آنچه در این مطلب میخوانید

اهدای جنین چیست؟

یکی از شیوه‌های درمان نازایی، «اهدای جنین» است که در آن اسپرم مرد و تخمک زن را در آزمایشگاه تلقیق نموده و بعد از لقاح وتقسیمات اولیه ، یعنی چهار تا پنج روز بعد، جنین حاصل را به رحم زن متقاضی منتقل می‌کنند.

هدف از اهدای جنین

در صورت اهدای جنین به زوجین دیگر، فرد اهدا کننده امکان باروری و فرزندآوری را برای زوجینی که نابارور هستند، فراهم می نماید. جنین اهدایی با امید بارداری موفق به داخل رحم مادر منتقل می شود. فرزند حاصل از اهدای جنین از نظر خصوصیات ژنتیکی شبیه به اهدا کنندگان جنین می شود . موارد مصرف جنین ها عبارتست از :

مراحل انجام اهدای جنین

اهدای رویان ( جنین ) می تواند در توافقی ناشناس، باز یا نیمه باز اتفاق بیفتد. اهدای ناشناس زمانی است که گیرنده و اهدا کننده از هویت هم بی‌اطلاع باشند. در اهدای نیمه باز برخی اطلاعات اولیه داده می‌شود اما آدرس یا شماره تلفن فرد مخفی می‌‌ماند. در اهدای باز نیز هر دو طرف با هم آشنا هستند و از قبل،‌ در حین و بعد از اهدا می‌توانند با هم در ارتباط باشند.
هنگامی‌ که رویان منجمد می‌شود برای مدت طولانی قابل نگهداری است. وقتی گیرنده یافت ‌شود،‌ می‌توان رویان را از انجماد خارج کرد و برای بارداری مورد استفاده قرار داد. رویان منجمد شده را می‌توان به راحتی حمل کرد. وقتی رویان از حالت انجماد خارج شد، می‌توان آن ‌را داخل رحم گیرنده قرار داد. معمولا یک یا دو جنین با سوند مخصوص از طریق دهانه رحم وارد رحم می‌شود.
در مورد تعداد رویان‌های منتقل شده به‌منظور بالا بردن احتمال بارداری و جلوگیری از بارداری چند قلویی با پزشک خود مشورت کنید. در شرایط ایده‌آل، رویان خود را به دیواره‌های رحم می‌چسباند و رشد می‌کند. بعد از حدود 2 هفته‌ آزمایش بارداری نشان می‌دهد اهدای رویان موفق بوده یا خیر.

بارداری با جنین اهدایی

درصد موفقیت جنین اهدایی

اهدای جنین یک تکنیک درمان ناباروری نوین است. باید بدانید که میزان موفقیت این درمان ناباروری توسط تعداد تولد نوزاد زنده در هر انتقال جنین اندازه‌گیری می‌شود. میزان موفقیت جنین اهدایی به شرایط زیر بستگی دارد:

مراقبتهای بعد از آی وی اف

باید بدانید که درصد موفقیت این روش تقریباً 35 تا 45 درصد است.

مزایا و معایب اهدای جنین

مزایا

معایب

اهدای جنین چگونه انجام می شود؟

رویان‌ها می‌توانند به مدت طولانی به صورت منجمد نگهداری شوند. زمانی که شخص گیرنده پیدا شود، رویان را از انجماد خارج می‌کنند و برای بارداری از آن استفاده می‌کنند. جنین فریز شده را می‌توان به راحتی از یک نقطه دنیا به نقطه‌ای دیگر منتقل کرد. بعد از اینکه رویان را از حالت انجماد خارج کردند ،آن را از طریق کاتتر (لوله‌ای بسیار نازم) و به کمک روش آی وی اف داخل رحم گیرنده قرار می‌دهند.
برای بالا بردن احتمال بارداری و یا جلوگیری از بارداری دو قلو و چندقلویی از نظر تعداد رویان‌ها باید با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که رویان خود را به دیواره رحم بچسباند و رشد کند، بعد از حدود 14 روز پس از انتقال جنین، به منظور اطمینان از وقوع بارداری، آزمایش بارداری انجام می‌شود.

اقدامات لازم قبل از اهدای جنین

قبل از اهدای جنین، مجموعه اقدامات زیر می‌تواند لازم باشد:

برای آشنایی با مراقبتهای قبل از بارداری با اسپرم اهدایی ، کلیک کنید.

تفاوت بین اهدای جنین و فرزند خواندگی چیست؟

زوجینی که از روش جنین اهدایی و یا بانک ذخیره جنین استفاده می‌کنند، ممکن است برای آنها معنی فرزند خواندگی تداعی شود؛ اما فرزند خواندگی زمانی اتفاق می‌افتد که شما فرزندی را پس از تولد او به سرپرستی قبول کنید. بنابراین از آنجایی که جنین اهدایی در خانواده شما به دنیا می‌آید دیگر فرزند خواندگی محسوب نمی‌شود. باید بدانید فرزند متولد شده توسط روش جنین اهدایی، از لحاظ ژنتیکی مشابه اهداکنندگان جنین ( تخمک و اسپرم لقاح یافته )می شود .

چه کسانی به جنین اهدایی نیاز دارند؟

در حال حاضر، زنان با کاهش باروری مرتبط با سن، بزرگترین گروه زنانی هستند که تحت درمان با اهدای تخمک قرار می گیرند. اهدای جنین همچنین یک گزینه عملی برای زوج هایی است که عامل ناباروری زنانه و مردانۀ غیرقابل درمان دارند و اگر یک از آنها مشکل دارد و دیگری سالم است ، به اهدای تخمک و یا اسپرم اهدایی نیاز داشته باشند.

هزینه جنین اهدایی چقدر است؟

هزینه‌های لازم برای جنین اهدایی نسبت به سایر روش‌های درمان ناباروری کمتر است صرفاً شامل هزینه‌های مراجعه به مراکز ناباروری و انجام آزمایشات و ارزیابی‌ها است ولی پولی که اهداکنندۀ جنین می گیرد قابل توجه است . روش جنین اهدایی برای زوجینی که مشکل ناباروری دارند، یک روش درمانی عملی است.
ما پزشکان پیوسته در تلاشیم که تمام زوجهای بی بچه را بنحوی اصولی با در نظر گرفتن مسائل شرعی و پزشکی به آرزویشان برسانیم .


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

واژینیت در بارداری؛ علل، علائم، تشخیص و درمانواژینیت در بارداری؛ علل، علائم، تشخیص و درمان

عوارض واژینیت در دوران بارداری خارش، التهاب و تغییرات در بو و رنگ مایعات ناحیه تناسلی است . درمان واژینیت در بارداری برای سلامت مادر و جنین مهم است ...

تاریخ انتشار : 1403-04-06

سقط جنین چیست؛ انواع،عوارض و دلایلسقط جنین چیست؛ انواع،عوارض و دلایل

انواع سقط جنین می‌ تواند به روش‌ های دارویی یا جراحی انجام شود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند . در این متن به عوارض احتمالی سقط جنین می پردازیم ...

تاریخ انتشار : 1403-03-31

انواع عفونت واژینال و راههای درمانانواع عفونت واژینال و راههای درمان

عفونت واژینال از مشکلات شایع زنان و با علائمی نظیر خارش واژن، ترشحات غیرطبیعی و بوی نامطبوع همراه می‌ باشد و نسبت به نوع عفونت درمانهای متفاوتی دارد ...

تاریخ انتشار : 1403-03-24