آیا استرس و اضطراب باعث ناباروری مردان می شود

با توجه به اینکه استرس برای بسیاری از ما رویدادی روزانه می باشد، اما تأثیرات آن بر سلامتی جسمانی و روانی فرد بسیار قابل توجه است. اضطراب این احساس را به بدن می دهد که در شرایط بحرانی قرار دارد که همین امر منجر به افزایش ترشح هورمون کورتیزول می شود. این هورمون با هورمون‌ های تستوسترون ، استروژن و پروژسترون که هورمون‌ های اصلی تولید مثل در زن و مرد هستند در رقابت است.
یکی از اثرات نامطلوب استرس ، تاثیربر باروری می باشد که این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است ، زیرا تنش‌ ها و استرس‌ های روانی می‌ توانند تأثیرات جدی بر فرآیند باروری در مردان و زنان داشته باشند. در نتیجه بهترین شیوه برای درک بهتر فرآیند باروری ، بررسی تاثیر استرس بر باروری می باشد که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

مکانیسم روانی استرس در ناباروری مردان

لازم است که بدانید باروری در انسان ها تنها یک رفتار بیولوژیک نیست و رفتارهای روانی و اجتماعی نیز بر آن اثر دارند. بررسی عوامل اجتماعی، روانی و رفتاری بر کیفیت مایع منی و پارامترهای اسپرم ، به دلیل پیچیدگی این عوامل کار آسانی نیست.
استرس و اضطراب با تاثیر بر روی محورهای هورمونی هیپوتالاموس- هیپوفیز- آدرنال( HPA) و همچنین هیپوتالاموس- هیپوفیز- گناد (HPG) ، موجب تغییر در ترشح تستوسترون، پرولاکتین و هورمون رشد می‌شود ، که این تغییر بر روند اسپرماتوژنز تاثیرگذار است .
همچنین افزایش سطح کورتیزول با افزایش سطح گلوبولین اتصالی به هورمون‌های جنسی به کاهش سطح تستوسترون آزاد در پلاسما منجر می‌گردد.

اثر استرس در هورمون ها

هنگامی که فرد تحت تأثیر استرس قرار می ‌گیرد ، بدن به صورت خودکار به فعال‌سازی یک سری هورمون‌ها و واکنش‌های فیزیولوژیک می‌پردازد. این تغییرات هورمونی می‌تواند اثرات گسترده‌ای بر روی سیستم هورمونی بدن یا سیستم غدد درون ریز داشته باشد.
سیستم غدد درون ‌ریز، سیستمی است که با حالات و واکنش‌های بدن نسبت به استرس مرتبط می باشد. این سیستم در صورت به وجود آمدن شرایط استرس ‌زا فعال می‌شود. در نتیجه ، سرعت عملکرد غدد فوق کلیوی را بالا می‌برد ، که باعث واکنش زنجیره‌ وار هورمون‌های مختلف می شود.

اثر استرس و اضطراب بر ناباروری مردان

از مهم ترین هورمون های تحت تاثیر منفی استرس، هورمون‌های جنسی نیز می باشند. که عملکرد عادی آن‌ها دچار اختلال می‌شود. هورمون‌های جنسی شامل تستوسترون، استروژن و پروژسترون هستند. هورمون تستوسترون، هورمون جنسی مردانه می باشد که مسئول رشد ویژگی‌های جنسی و همچنین بروز واکنش‌های جنسی مردانه است .
با بالا رفتن استرس در مردان تولید این هورمون کاهش یافته و بدن به آزاد کردن هورمون‌های دیگری مانند کورتیزول می پردازد. این مسأله باعث بروز مشکلات جنسی مانند ناتوانی جنسی می‌شود و در نتیجه ناباروری می شود.

استرس و اختلال نعوظ در مردان

از اصلی ترین علت اختلال نعوظ در مردان میانسال، استرس می باشد. اما به طور کلی استرس در هر سنی در مردان می‌تواند به اختلال نعوظ منجر شود ، چرا که با تاثیر روی سیگنال‌ های مغزی باعث افزایش جریان خون آلت تناسلی می شود. علاوه بر این، استرس مزمن تولید تستوسترون را مختل می‌کند که این می‌تواند باعث ناتوانی جنسی شود.

تاثیر استرس بر کیفیت اسپرم

استرس می‌ تواند تأثیر بسیار زیادی بر کیفیت اسپرم داشته باشد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که استرس و اضطراب می‌تواند باعث کاهش کیفیت منی و عملکرد اسپرم در مردان شود. به طوریکه تا 47 درصد افزایش احتمال اختلال در تحرک اسپرم ، در یک زمان استرس زا وجود دارد . درحالیکه که در حالت عادی این احتمال بسیار کم و غیرممکن است . همچنین، استرس می‌تواند باعث افزایش تعداد اسپرم‌هایی که دارای آسیب دی‌ ان‌ ای ( DNA ) هستند شود که می‌تواند تأثیر منفی بر باروری داشته باشد.

آیا ناباروری یک عامل استرس زا است؟

بله بسیاری از افرادی که تحت درمان ناباروری مردان هستند از استرس ایجاد شده رنج می برند. زوجین نابارور هر ماه استرس را تجربه می کنند زیرا در صورت عدم حاملگی، زوجین دچار ناامیدی می شوند.

اثرات اضطراب در رابطه زناشویی بر ناباروری مردان

استرس در مردان می‌ تواند باعث کاهش میزان هورمون تستوسترون شود. هورمون تستوسترون نقش مهمی در تولید اسپرم دارد و کاهش میزان آن می‌ تواند به کاهش تعداد و کیفیت اسپرم منجر شود. علاوه بر این، استرس می‌تواند باعث اختلال در عملکرد جنسی و کاهش شهوت جنسی شود، که این موارد نیز می‌ تواند به کاهش فرصت باروری در مردان منجر شود.

روشهای مقابله با ناباروری ناشی از استرس


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

سندروم کلاین فلتر مردانی با کروموزوم ایکس اضافهسندروم کلاین فلتر مردانی با کروموزوم ایکس اضافه

سندرم کلاین فلتر یکی از شایع‌ ترین اختلال کروموزومی و ژنتیکی در مردان می باشد که منجر به صفر شدن اسپرم‌ ها می‌ گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

آیا استرس و اضطراب باعث ناباروری مردان می شودآیا استرس و اضطراب باعث ناباروری مردان می شود

تاثیر استرس بر فرآیند باروری در مردان ، رقابت هورمون کورتیزول با هورمون های تستسترون ، استروژن ، و پروژسترون همان هورمون اصلی تولید مثل مرد می باشد . ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24

آیا شیمی درمانی و سرطان باعث ناباروری مردان میشودآیا شیمی درمانی و سرطان باعث ناباروری مردان میشود

سرطان با ناباروری مردان ، ارتباط مستقیم دارد ، و با عملکرد دستگاه تناسلی و مواردی که در این مقاله به آن اشاره شده است بستگی دارد . ...

تاریخ انتشار : 1403-01-19