آسیب نخاعی و تاثیرات آن بر باروری مردان

آسیب نخاعی، مشکلی است که نخاع و سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ضایعه، اثرات ناخوشایندی بر روی زندگی فرد بر جای می‌ گذارد و کیفیت زندگی او را از بین می‌برد. یکی از مهم‌ ترین تاثیرات آسیب نخاعی، از بین بردن قدرت باروری مردان است. یک ضایعه نخاعی بر روی عملکرد هورمون‌ ها تاثیر می‌گذارد. پس از این آسیب، انتقال سیگنال‌ های عصبی به اندام‌ های تناسلی با اختلال مواجه می‌ شود و فرد توانایی جنسی خود را از دست می‌دهد. برای رفع این مشکل، باید به راهکارهای درمانی فکر کرد که سبب افزایش حس رضایت از زندگی و بهبود کیفیت آن می‌ شوند. با ما همراه باشید تا در مورد آسیب نخاعی و تاثیرات آن بر باروری مردان بیشتر برای شما بگوییم.

آنچه در این مطلب میخوانید

اثرات ضایعات نخاعی بر سیستم تولید مثل مردان

آسیب نخاعی یکی از سخت‌ ترین مشکلاتی است که ممکن است برخی از افراد در زندگی خود آن را تجربه کنند. تحقیقات و بررسی‌های دنیای پزشکی نشان داده است که میان ضایعات نخاعی و ناباروری مردان، ارتباط مستقیمی وجود دارد. در واقع بسیاری از مردانی که دچار چنینی آسیبی در نخاع خود می‌شوند، قدرت باروری آن‌ها تحت تاثیر قرار می گیرد. سیستم عصبی مغز همواره سیگنال‌ هایی را به اندام‌ های تناسلی می‌ فرستد و سپس آن‌ها را دوباره دریافت می‌ کند. عملکرد طبیعی این سیگنال‌ها، برای قدرت جنسی آقایان و باروری آن‌ها لازم است.
زمانی که فرد با آسیب نخاعی مواجه شود، در ارسال این سیگنال‌ها اختلال به وجود می‌آید. بسیاری از افرادی که دچار آسیب نخاعی شده‌اند، با عدم انزال مواجه می‌ شوند و در پایان رابطه جنسی، منی از بدن آن‌ ها خارج نمی‌ شود. گاهی منی به جای خارج شدن از مجرای ادرار به سمت بیرون، به داخل برمی گردد و وارد مثانه می‌ شود. علاوه بر این ، کیفیت منی در این دسته از افراد بسیار پایین است و تمامی این موارد، روند تولید مثل مردان را مختل می‌کنند.

تغییرات عملکرد جنسی در مردان مبتلا به ضایعه نخاعی

زمانی که فردی دچار آسیب نخاعی می‌شود، تغییرات فراوانی در زندگی او به وجود می‌آیند که بسیاری از آن‌ها چندان خوشایند نیستند. یکی از این تغییرات، اختلال در عملکرد جنسی است. چنین آسیبی بر روی سیگنال اعصاب اندام‌ های جنسی تاثیر می‌ گذارد. در نتیجه فرد برای نعوظ، انزال و به طور کلی رابطه جنسی با مشکلاتی مواجه می‌ شود. مواردی مانند التهاب در بیضه‌ ها، حرکت ضعیف اسپرم و کاهش تعداد اسپرم‌ ها، از جمله مشکلاتی هستند که پس از یک آسیب نخاعی برای مردان به وجود می‌آیند.
البته نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اختلال در عملکرد جنسی و همچنین قدرت باروری، به شدت آسیب نخاعی بستگی دارد. بنابراین نمی‌ توان برای تمامی افراد یک نسخه یکسان پیچید؛ در این گونه مواقع، مراجعه به یک پزشک متخصص و انجام آزمایش‌ها و بررسی‌ های تخصصی پیشنهاد می‌ شود.

آسیب نخاعی و باروری مردان

تشخیص و ارزیابی ناباروری در مردان با آسیب نخاعی

همان گونه که اشاره کردیم، تشخیص و ارزیابی آسیب نخاعی در مردان، تنها کار یک پزشک متخصص است. متخصصان با انجام معاینه فیزیکی و آزمایش‌ هایی تخصصی، میزان این آسیب را بررسی می‌ کنند. در فرایند معاینه فیزیکی، مواردی مانند شکل ظاهری آلت تناسلی و بیضه مشاهده و بررسی می‌ شود. البته بررسی غده پروستات نیز یکی از پروسه‌ هایی است که در معاینه ظاهری انجام می‌ شود.
پس از آن نوبت به آزمایش‌ های تخصصی می‌ رسد که یکی از آن‌ ها، آزمایش خون است. طی این آزمایش میزان هورمون‌ های مردانه و عملکرد آن‌ ها مشخص می‌ شود. پس از آن آزمایش منی انجام می‌ شود و طی آن ویژگی‌ های منی، تعداد اسپرم، ضعیف بودن آن‌ها، قدرت نفوذ اسپرم‌ ها و... بررسی می‌ شوند. برخی از متخصصان ممکن است آزمایش‌ های دیگری مانند بررسی ساخته بیضه‌ ها با امواج صوتی ، نمونه‌ برداری از بیضه و آزمایش بعد از نزدیکی را برای بیمار خود در نظر بگیرند.

گزینه‌ های درمانی برای ناباروری مردان با آسیب نخاعی

درمان ناباروری مردان با آسیب نخاعی، به شدت آسیب و عملکرد جنسی او پس از این اتفاق بستگی دارد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به برخی از مهم‌ ترین گزینه‌های درمانی برای مردانی که پس از آسیب نخاعی دچار ناباروری شده‌اند، اشاره کنیم:

1. بارداری طبیعی
مردانی که آسیب نخاعی آن‌ها شدید نیست، ممکن است بتوانند نعوظ داشته باشند و انزال آن‌ها در واژن همسر صورت بگیرد. در این صورت می‌توانند به صورت طبیعی اقدام به باروری همسرشان کنند. البته به سبب آن که پس از آسیب نخاعی کیفیت اسپرم کاهش پیدا می‌کند، بنابراین این فرایند ممکن است نیاز به سپری شدن زمان طولانی داشته باشد. اگر فردی پس از آسیب نخاعی با اختلال نعوظ مواجه شده باشد، ممکن است بتوان با تجویز برخی از داروها یا استفاده از دستگاه‌های مخصوص، به فرد برای نعوظ و باروری کمک کرد.

3. استفاده از دستگاه تحریکی ارتعاشی
اعمال ارتعاش بر روی آلت تناسلی کسانی که دچار آسیب نخاعی شده‌اند، ممکن است به انزال آن‌ها کمک کند. پس از سپری شدن این مرحله، می‌توان از مایع منی که پس از انزال خارج شده است، برای بارداری همسر استفاده کرد. نوع لقاح، به کیفیت اسپرم بستگی دارد. از جمله روش‌های متداول می‌توان به تلقیح واژینال در خانه یا تلقیح داخل رحمی اشاره کرد. در صورتی که کیفیت اسپرم برای بارداری مناسب نباشد، از روش آی وی اف استفاده می‌کنند. به این صورت که تخمک خانم را به همراه اسپرم آقا در آزمایشگاه در کنار همدیگر قرار می‌دهند تا لقاح صورت پذیرد.

4. انزال الکتریکی
در این روش، اعصابی که باعث انزال می‌ شوند را تحریک می‌ کنند. فرایند تحریک با الکترودهایی که به صورت موقت در قسمت راست روده و نزدیک وزیکول‌ های منی قرار می‌ گیرند، انجام می‌ شود. پس از آن با توجه به کیفیتی که اسپرم دارد، از روش‌ هایی مانند تلقیح داخل رحمی، لقاح آزمایشگاهی و یا تزریق اسپرم درون سیتوپلاسمی برای بارداری بهره گرفته می‌ شود.

5. جمع آوری اسپرم از ادرار
انزال برخی از آقایان پس از آن که دچار آسیب نخاعی شدند، در مثانه صورت می‌گیرد؛ بنابراین در ادرار آن‌ها اسپرم وجود دارد. بدین منظور داروهایی به فرد داده می‌شود تا تعداد اسپرم‌ها افزایش یابند و بتوان آن‌ها را از ادرار جمع کرد.

6. جراحی به جهت بازیابی اسپرم
گاهی اوقات می‌ توان از بیضه مردانی که دچار آسیب نخاعی می‌ شوند، اسپرم استخراج کرد. بدین منظور تکنیک‌ های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها به این صورت است که با استفاده از یک سوزن کوچک به صورت مستقیم اسپرم را از بیضه دریافت می‌کنند. در ادامه، این بافت که از بیضه خارج شده است زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود و اسپرم‌ ها و سایر سلول‌ ها از هم جدا می‌ شوند.

تحقیقات اخیر درباره آسیب نخاعی و ناباروری مردان

در طول سال‌های اخیر تحقیقات زیادی بر روی آسیب نخاعی و ناباروری مردان انجام شد. هدف از تمام این پژوهش‌ها، بررسی اثر ضایعه نخاعی در دراز مدت بر روی اسپرم و قدرت باروری مردان بود. طی این آزمایشات، مواردی مانند تعداد اسپرم‌ ها، قدرت تحرک و کیفیت آن‌ ها بررسی شد. نتایجی در نهایت به دست آمد نشان داد که پس از یک ضایعه نخاعی، تحرک اسپرم‌ ها به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرد و کیفیت آن‌ ها از بین رفت. بنابراین یک ضایعه نخاعی در طولانی مدت، در پتانسیل باروری اسپرم اختلال به وجود می‌ آورد و به تبع قدرت باروری مردان را تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

آیا روش‌های کمک باروری مانند IVF برای مردان با آسیب نخاعی موثر است؟

در صورتی که یک مرد پس از آسیب نخاعی با مشکلاتی در باروری مواجه شود، روش‌های نوینی وجود دارند که به او برای حل این مشکل کمک کنند. یکی از این روش‌ها، باروری از طریق IVF است. IVF روشی است که طی آن تخمک‌های بالغ از تخمدان زن جمع آوری می‌شوند و سپس توسط اسپرمی که از مرد به دست آمده است، در آزمایشگاه بارور می‌شوند. پس از آن تخمکی که بارور شده است، برای ادامه رشد و تکامل خود به رحم مادر منتقل می‌شود. تجربه نشان داده است که احتمال باروری با IVF، در قیاس با سایر روش‌ها بیشتر است. البته باید بدانید که این روش تهاجمی‌ تر از سایر شیوه‌ هاست و هزینه بیشتری دارد.

سخن پایانی
در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که آسیب نخاعی، بر روی قدرت باروری مردان تاثیرات ناخوشایندی برجای می‌ گذارد و آن‌ها را برای تولید مثل با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند. با این وجود در اثر پیشرفت علم پزشکی، روش‌ های نوینی ابداع شده‌ اند که امکان باروری برای این دسته از مردان را افزایش می‌ دهند. درمان‌هایی که در این زمینه وجود دارند، به مردان کمک می‌ کنند تا کیفیت زندگی خود را افزایش دهند و حتی پدر شدن را تجربه کنند.

همچنین بخوانید : آزوسپرمی چیست؟


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

رابطه بین بیماریهای مقاربتی و تاثیر آنها بر سلامت باروری مردانرابطه بین بیماریهای مقاربتی و تاثیر آنها بر سلامت باروری مردان

بیماری‌ های مقاربتی با ایجاد مشکلاتی مانند التهاب، آسیب به بافت‌ های تولید مثل و ایجاد تغییرات بیوشیمیایی، کیفیت و تعداد اسپرم‌ ها را کاهش می‌ دهند. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-07

آسیب نخاعی و تاثیرات آن بر باروری مردانآسیب نخاعی و تاثیرات آن بر باروری مردان

ضایعه نخاعی بر روی عملکرد هورمون‌ ها تاثیر می گذارد و انتقال سیگنال‌ های عصبی به اندام‌ های تناسلی را با اختلال مواجه می‌ کند و توانایی جنسی را مختل ...

تاریخ انتشار : 1403-06-31

آیا مکمل های بدنسازی باعث ناباروری مردان می شوند؟آیا مکمل های بدنسازی باعث ناباروری مردان می شوند؟

آیا مکمل‌ ها، باعث کاهش کیفیت اسپرم و ناباروری مردان می‌شوند؟ در این مقاله می‌خواهیم تاثیر این مکمل‌ ها را بررسی کنیم و به پاسخ این سوال برسیم ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23